جدیرترین اخبار :
  • اصلاح برخی ساختارها برای حمایت از کالای ایرانی لازم است
  • مناطق آزاد باید باراندازهای صادراتی شوند
  • به دنبال تأسیس ایرلاینی متفاوت هستیم
  • پیام تسلیت مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار به مناسبت درگذشت "علی مصطفی زاده" مدیر محیط زیست منطقه آزاد چابهار
  • بورس بین‌المللی در مناطق آزاد ایجاد می‌شود

کشتی غول پیکیر اقیانوس‌پیما در چابهار پهلو گرفت

اقتصادی | تاریخ خبر : 97/03/20 | تعداد بازید :69
مدیر بازرگانی منطقه آزاد چابهار گفت: بزرگ‌ترین کشتی که تاکنون در تاریخ چابهار به این بندر وارد شده، در یکی از اسکله‌های فاز اول توسعه بندر شهید بهشتی پهلوگیری کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل منطقه آزاد چابهار علی رجبی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در چابهار اظهار داشت: پس از راه‌اندازی فاز اول بندر شهید بهشتی و فراهم شدن شرایط بندر چابهار برای پهلوگیری کشتی‌های غول‌پیکر، رایزنی‌هایی برای تخصیص بخشی از واردات کالای اساسی کشور به بندر چابهار انجام شد.

وی افزود: تمام واردات کالای اساسی ایران تاکنون عمدتاً از بندرعباس انجام می‌شد و سهم چابهار باوجود اهمیت بندری آن در واردات کالای اساسی تقریباً هیچ بود؛ در رایزنی‌هایی که سازمان منطقه آزاد چابهار و سازمان بنادر انجام داده‌اند مقرر شد 20 درصد واردات کالای اساسی ایران عمدتاً برای استان‌های مرکزی و شرقی از بندر چابهار صورت گیرد چراکه اولاً به‌صرفه است این‌کالاها از بندر چابهار به مقصد بروند و ثانیاً چابهار نسبت به بندرعباس برای واردات کالای اساسی به دلیل موقعیت جغرافیایی و واقع‌شدن در دهانه ورودی اقیانوس هند اقتصادی‌تر است چراکه کشتی‌های کالای اساسی عمدتاً باید از بندر چابهار عبور کنند و در بندرعباس عملیات تخلیه را انجام دهند.

مدیر بازرگانی منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: پس رایزنی‌های متعدد مقرر شد حداقل 20 درصد کالای اساسی استان‌های شرقی و مرکزی کشور به چابهار اختصاص یابد که هنوز به آن نرسیده، اولین کشتی حامل کالای اساسی ایران که برنج وارداتی از هند است و سهم استان‌های شرقی و مرکزی است با همکاری سازمان بنادر، سازمان منطقه آزاد چابهار و شرکت بازرگانی دولتی ایران در بندر چابهار پهلوگیری کرد.

رجبی اضافه کرد: این کشتی کانتینر دار با ظرفیت 3760 کانتینر هم ازلحاظ ظرفیت و هم ابعاد کشتی، بزرگ‌ترین کشتی غول پیکیر اقیانوس‌پیما است که تاکنون در تاریخ چابهار به این بندر واردشده و جا دارد در اینجا از خدمات سازمان بنادر برای توسعه فاز اول بندر شهید بهشتی و امکان پهلوگیری چنین کشتی‌هایی تشکر کنیم که البته قرار است رکورد سرعت تخلیه این کشتی نیز به دلیل وجود گنتری کرین‌های مدرن در چابهار شکسته شود چراکه هم‌اکنون سرعت تخلیه کشتی در بندرعباس و چابهار یکسان است.

وی گفت: به این‌دلیل سازمان منطقه آزاد به ورود کالای اساسی کشور از چابهار ورود پیداکرده که اولاً این کالاها برای این‌که راحت‌تر به چابهار بیایند و ترانزیت شوند از تسهیلات منطقه آزاد چابهار استفاده کنند چراکه هم‌اکنون بندر شهید بهشتی تسهیلات مناطق آزاد و ویژه را ندارد و باوجود نزدیکی خیلی به‌صرفه‌ نیست در این بندر کالای اساسی وارد شود؛ البته مقدمات تسری قانون مناطق آزاد به این بندر در حال اعمال شدن است تا ترافیک بار افزایش یابد.

مدیر بازرگانی منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: بنا به توافقات یک سال پیش سازمان منطقه آزاد و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، خط منظم کشتیرانی میان بندر چابهار و کاندلا هند راه‌اندازی شده و هم برنج وارداتی واحد‌های فرآوری برنج منطقه آزاد از این خط می‌آید و هم گندم اهدایی هند به افغانستان و هم هم‌اکنون و ازاین‌پس برنج وارداتی ایران.

رجبی با اشاره به تبدیل منطقه آزاد چابهار به قطب واردات و فرآوری برنج وارداتی ایران، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون 14 واحد فرآوری برنج در شهرک تخصصی برنج منطقه آزاد چابهار در حال فعالیت هستند و قرار است یک شرکت داخلی نیز، 100 هزار تن برنج وارداتی ایران از هند را در این شهرک فرآوری و ضمن اشتغال‌زایی برای بومیان بخشی از ترافیک بندری چابهار به‌واسطه واردات برنج خام از هند نیز ایجاد و تسهیل شود.

شایان‌ذکر است سالانه یک‌میلیون و 200 هزار تن برنج در کشور تولید می‌شود و 500 هزار تن کسری را نیز ایران عمدتاً از هندوستان و بخشی از پاکستان تأمین می‎کند. بندر چابهار به‌واسطه نزدیکی به این دو کشور، بندری به‌صرفه برای واردات، فرآوری و اشتغال‌زایی در این زمینه با ایجاد صنایع فرآوری برنج ایران در چابهار به‌عنوان یکی از کالاهای اساسی کشور است.

آرشیو اخبار

سامانه پیامکی و ایمیل