جدیرترین اخبار :
  • بازدید بیش از ۲ هزار تاجر خارجی از نمایشگاه اکسپوی ایران
  • خرد جمعی در منطقه آزاد چابهار، بحران سیل را به تجربه ماندگار تبدیل کرد
  • همکاری نیروی هوایی ارتش برای راه‌اندازی فرودگاه کنارک
  • انتصاب در منطقه آزاد چابهار
  • برندسازی کالای ایرانی در اکسپو 2024
در نشست مشترک با دادستان کل کشور و مدیرعامل منطقه آزاد چابهار:

فعالان اقتصادی چابهار خواستار نظارت بر حسن اجرای قوانین مناطق آزاد شدند

اقتصادی | تاریخ خبر : 97/11/11 | تعداد بازید :2321
فعالان اقتصادی چابهار در نشست مشترک با دادستان کل کشور و مدیرعامل منطقه آزاد چابهار، رئیس‌کل دادگستری سیستان و بلوچستان، دادستان مرکز استان و دیگر مدیران قضایی این منطقه خواستار نظارت بر حسن اجرای قوانین مناطق آزاد شدند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان مناطق آزاد چابهار حجت‌الاسلام‌والمسلمین «محمدجعفر منتظری» دادستان کل کشور شامگاه روز چهارشنبه 10 بهمن، در نشست با مدیرعامل منطقه آزاد چابهار و فعالان اقتصادی و تجاری این منطقه مشکلات قانونی و قضایی تجار و فعالان اقتصادی این منطقه را بررسی کرد.
دبیر اتاق بازرگانی، صنایع و معادن چابهار اجرا نشدن قوانین خاص مناطق آزاد در ارتباط با معافیت‌های گمرکی، معافیت‌های مالیاتی، معافیت از قانون کار سرزمین اصلی و امور مالی، اعتباری و بیمه را از بزرگترین مشکلات این منطقه عنوان کرد.
محمدصادق مبرهن بابیان اینکه بخش خصوصی با توجه به همین قوانین و مقررات ویژه مناطق آزاد این مناطق را برای سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های اقتصادی انتخاب کرده است، اظهار داشت: بخشنامه‌هایی که از سال 90 تاکنون در ارتباط با گمرک، مالیات و دیگر امور تجاری و اقتصادی در کشور صادرشده متأسفانه بدون توجه به استثنا قرار دادن مناطق آزاد برای فعالان اقتصادی این مناطق نیز اعمال می‌شود و عملاً قوانین مناطق آزاد را که در این امور با قوانین سرزمین اصلی متمایز است زیر سؤال برده است.
ثبت سفارش‌های گمرکی کالاهای وارداتی به منطقه آزاد از خارج کشور نیز یکی دیگر از مشکلاتی بود که مبرهن آن را مغایر با قوانین اداره مناطق آزاد عنوان کرد. وی دراین‌باره گفت: گمرک با استقرار در ورودی مناطق آزاد و ثبت سفارش‌های کالاهای وارداتی از خارج کشور ماده 14 قانون اداره مناطق آزاد را نقض کرده و با این کار اصل وجودی مناطق آزاد را از بین برده است.
این فعال اقتصادی واحدهای فرآوری برنج را نمونه‌ای از تولیدکنندگان منطقه آزاد چابهار عنوان کرد که با تأمین حدود 30 درصد از یک‌میلیون و 500 هزار تن برنج موردنیاز کشور، در هر تن 250 تا 300 دلار ارزش‌افزوده برای کشور ایجاد می‌کنند که درمجموع موجب سالانه یک میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی می‌شود.
وی اختلافات به وجود آمده میان سازمان‌های مختلف صنعت، معدن و تجارت، گمرک، توسعه تجارت و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد در مقررات و بخشنامه‌ها را موجب سرگردانی فعالان اقتصادی مناطق آزاد دانست و اظهار داشت: این موضوعات تجار را تحریک خواهد کرد که به سمت قاچاق کالا بروند.
علی مبارکی، عضو اتاق بازرگانی، صنایع و معادن چابهار نیز در این نشست خواستار ضمانت اجرایی قوی‌تری برای قوانین و بخشنامه‌های مالیاتی و گمرکی مناطق آزاد شد.
عضو دیگر اتاق بازرگانی، صنایع و معادن چابهار از ممنوعیت ورود کالاهای گروه 4 به مناطق آزاد به بهانه حمایت از تولید داخلی و مبارزه با قاچاق کالا گلایه کرد و گفت: این موضوع امروز به یکی از بزرگترین مشکلات تجار و اشتغال در مناطق آزاد تبدیل‌شده است.
رضا توکلی حجم واردات کالاهای گروه 4 به مناطق آزاد قبل از ممنوعیت را درمجموع حدود یک درصد کل واردات این کالاها به کشور عنوان کرد و اظهار داشت: اجرای بخشنامه‌های جدید که واردات این کالاها در مناطق آزاد را ممنوع کرده، علاوه بر تعطیلی بخش‌های عظیمی از واحدهای تجاری منطقه آزاد چابهار و بیکار شدن ده‌ها هزار نفر در این منطقه، قاچاق همین کالاها در استان‌هایی مانند تهران را افزایش داده است.

آرشیو اخبار

سامانه پیامکی و ایمیل