جدیرترین اخبار :
  • بازدید بیش از ۲ هزار تاجر خارجی از نمایشگاه اکسپوی ایران
  • خرد جمعی در منطقه آزاد چابهار، بحران سیل را به تجربه ماندگار تبدیل کرد
  • همکاری نیروی هوایی ارتش برای راه‌اندازی فرودگاه کنارک
  • انتصاب در منطقه آزاد چابهار
  • برندسازی کالای ایرانی در اکسپو 2024

آغازبه کارهمایش ملی روانشناسی و آسیب های اجتماعی درمنطقه آزاد چابهار

اقتصادی | تاریخ خبر : 98/09/28 | تعداد بازید :1694
همایش ملی روانشناسی و آسیب‌های اجتماعی با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، استاد روانشناسی دانشگاه تهران، فرماندار، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر، اساتید و فرهیختگان حوزه آسیب‌های اجتماعی، سمن‌ها و انجمن‌های غیردولتی در مرکز همایش های بین‌المللی منطقه آزاد چابهار آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد چابهار عبدالرحیم کردی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در این همایش با اشاره به اینکه بی‌توجهی به موضوعات اجتماعی اقتصاد و توسعه را تحت شعاع قرار می‌دهد، گفت: اهتمام به مسئولیت‌های اجتماعی از راهبردهای ویژه سازمان منطقه آزاد چابهار است.

 

وی افزود: آموزش و بهداشت و همچنین توجه به شاخص‌های بهداشتی و سرانه‌های آموزشی از موضوعات مهم اجتماعی هستند.

 

دبیر علمی همایش ملی روانشناسی و آسیب‌های اجتماعی در حاشیه این همایش اظهار داشت: برای آغاز گام دوم انقلاب پیگیری و علت شناسی مشکلات از ضرورت هاست و باید «پیشگیری» از اولویت‌ها باشد.

 

دکتر احمد به‌پژوه افزود: جامعه امروزی با آسیب های اجتماعی نظیر فقر، حاشیه نشینی، طلاق، بیکاری، ارتشا، فحشا، مهاجرت، فساد و دهها آسیب دیگر روبرو است و باید همه دست به دست هم بدهیم تا جامعه سالم و بدون مشکلات اجتماعی داشته باشیم.

 

وی بیان کرد: آسیب‌های اجتماعی در کشور خیلی مشکل‌ساز شده‌اند و ما راه‌هایی برای پیشگیری از آنها نداریم و بیشتر از عمل کردن شعار می دهیم. 

 

دبیر علمی همایش ملی روانشناسی و آسیب‌های اجتماعی بیان کرد: در این همایش ۱۷۰ مقاله دریافت، ۷۰ مقاله پذیرفته و هشت مقاله نیز بصورت سخنرانی ارائه می شود تا حضار بتوانند از آنها بهره برداری کنند. 

 

وی گفت: امیدواریم با همت مسئولان مسائل و مشکلات را به صورت علمی پیگیری و بر آنها غلبه کنیم و جامعه ای عاری از مشکلات اجتماعی داشته باشیم تا به نتیجه مثبت برسیم. 

 

دبیر علمی همایش ملی روانشناسی و آسیب های اجتماعی ادامه داد: چابهار با وجود جمعیت کم حدود ۱۰۰ هزار نفری بیشترین آمار حاشیه‌نشین نسبت به این جمعیت را در کشور دارد و ضروریست برای رفاه حال هزاران نفر ساکن در این مناطق و تامین امکانات مورد نیاز از جمله بهداشت، آب، برق، مدرسه و سایر خدمات تلاش کنیم. 

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایرانشهر گفت: منطقه جنوب سیستان و بلوچستان (حوزه زیر پوشش این دانشگاه) با ۱۵ آسیب اجتماعی روبروست و بایستی مسئولان کشوری توجه جدی به رفع مشکلات و آسیب‌های پرخطر اجتماعی داشته باشند.

 

محمدمهران امینی‌فرد روز پنجشنبه در همایش ملی روانشناسی وآسیب‌های اجتماعی، در منطقه آزادچابهار اظهار داشت: اعتیاد، بیکاری، رفتارهای پرخطر جنسی، فقر، طلاق و خشکسالی از عمده آسیب‌های جدی اجتماعی در بلوچستان است. 

 

وی بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت ساکن در شهرستان‌های جنوبی سیستان و بلوچستان را زیرپوشش دارد و با مشکلات فراوانی روبرو است. 

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر افزود: چابهار با مشکلات و معضلات اجتماعی زیادی مواجه است به همین منظور برنامه‌ریزی‌هایی برای کاهش مشکلات در حال انجام است و امیدواریم بخشی از مشکلات با اقدامات پیشگیرانه مرتفع شود. 

 

وی ادامه داد: مقالاتی با موضوع نقش سمن ها در پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی، بررسی تاثیر برنامه ایمن سازی در برابر استرس و عزت نفس بیماران همودیالیزی، تاثیر فقر روستایی بر میزان مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی، طراحی مداخله اجتماعی نوجوانان در ایجاد فضای ورزشی و روشنایی معابر گامی در پیشگیری از آسیب های اجتماعی، آسیب های اجتماعی تلفن همراه و اینترنت، بررسی تاثیر روش های شناختی درمانی بر کاهش افسردگی بعد از زایمان و رابطه بین شاخص های سلامت روانی و ویژگی های شخصیتی با تنظیم هیجانی در زنان مصرف کننده شیشه در مراکز روانپزشکی به این همایش ارائه شده است. 

 

دکتر امینی‌فرد ادامه داد: امیدواریم این همایش اثر مثبتی بر کارکرد موسسه‌های مردم نهاد و همه افرادی که در حوزه آسیب های اجتماعی فعالیت دارند، داشته باشد تا شاهد کاهش مشکلات باشیم. 

 

وی گفت: این همایش برای مسوولان کشور پیام دارد تا برای کاهش آسیب های اجتماعی گام بردارند و جامعه ای با امکانات رفاهی مناسب برای زیستن مردم بسازند. 

 

معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار نیز اظهار داشت: ۶۷ درصد از مساحت شهر چابهار با جمعیت حدود ۷۰ هزار نفر حاشیه‌نشین است که این افراد در زمینی به وسعت هزار و ۷۰۰ هکتار سکونت دارند. 

 

رحمدل بامری افزود: علیرغم خدمات دولت همچنان چابهار از محروم ترین نقاط ایران است و از نظر سرانه های فضای آموزشی، بهداشت، راه، آب، اجرای طرح هادی و ورزش در پایین ترین حد ممکن قرار دارد و مردم آن با وجود سکونت در ساحل آب‌های اقیانوسی از آب آشامیدنی بی بهره‌اند. 

 

وی با اشاره به اینکه سرانه فضای آموزشی چابهار به ازای هر دانش آموز کمتر از ۲ مترمربع است، ادامه داد: آسیب های اجتماعی در مناطقی نظیر چابهار خیلی نگران کننده است و توسعه و عمران وآبادانی این منطقه را دچار چالش می کند. 

 

فرماندار چابهار گفت: دولت در سالهای اخیر توجه ویژه این به این منطقه داشته و هم اینک برنامه هایی برای انتقال آب به تمام نقاط شهری و روستایی، ساخت فرودگاه بین المللی، راه آهن چابهار به سرخس، توسعه بندر و اجرای طرح های بزرگ و کوچک را در دستور کار دارد. 

 

وی تصریح کرد: چابهار در مسیر ریل توسعه قرار گرفته و امیدواریم با همت مسوولان کشوری و عنایت ویژه مقام معظم رهبری پله های رشد و توسعه را هر چه سریعتر طی کند. 

 

بامری گفت: توجه به مسائل اجتماعی نظیر کاهش فقر، بیکاری، طلاق وحاشیه نشینی می تواند به عمران و آبادانی چابهار کمک کند و این همایش به همین منظور برای سومین بار در حال برگزاری است. 

آرشیو اخبار

سامانه پیامکی و ایمیل