جدیرترین اخبار :
  • بازدید بیش از ۲ هزار تاجر خارجی از نمایشگاه اکسپوی ایران
  • خرد جمعی در منطقه آزاد چابهار، بحران سیل را به تجربه ماندگار تبدیل کرد
  • همکاری نیروی هوایی ارتش برای راه‌اندازی فرودگاه کنارک
  • انتصاب در منطقه آزاد چابهار
  • برندسازی کالای ایرانی در اکسپو 2024
گزارش میدانی خبرنگار اقتصاد ۲۴ از مناطق سیل‌زده چابهار؛

همه آنچه در مناطق سیل زده می‌گذرد؛ از مسئولیت‌های اجتماعی منطقه آزاد چابهار تا سخاوت مردمان دیار

اقتصادی | تاریخ خبر : 98/10/29 | تعداد بازید :2095
سیل در سیستان و بلوچستان این روزها به قصه پر غصه دیگری پس از ترور سردار سلیمانی و سقوط هواپیمای اوکراینی تبدیل شده است، هرچند که کمک‌های مردمی و وعده‌های مسئولان و همت مدیران منطقه سعی در کاهش آلام این درد دارد.

این روز‌ها چابهار را که می‌بینیم همان آفتاب لطیف همیشگی می‌تابد، مردمان همان نازنینان همیشگی‌اند با همان صلابت و خونگرمی، اما تفاوتش وجود رد پای سیل در جای‌جای آن و خانه‌ها و مسیر‌هایی است که آب با خود برده است.

هنگام ظهر که به روستا‌های اطراف منطقه آزاد چابهار رسیدیم کودکان از مدرسه بازمی‌گشتند و زندگی در کنار همان آب‌های مانده از سیل و پستی بلندی‌های ایجادشده از شدت بارندگی جریان داشت، با این تفاوت که این بار سیل موجی از همدلی را نیز با خود آورده بود.

در این میان مسئولان و مردم دلسوزی که برای کمک به استان کمر همت بسته‌اند؛ بیشترین دل‌خوشی را می‌آفرینند شمسیه شیزخانزهی بخشدار بخش مرکزی چابهار از جمله افرادی است که با دلسوزی و جان‌ودل در میان مردم به خدمت‌رسانی به آن‌ها مشغول است و به حرف‌هایشان گوش می‌سپارد تا مبادا خود را در این مصیبت تنها احساس کنند.

مرتضی بانک، مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و عبدالرحیم کردی مدیرعامل منطقه آزاد چابهار به همراه جمعی دیگر از مسئولان، از روستا‌های منطقه دشت‌یاری شامل روستا‌های عورکی، چوتانی، سایانی، بجار بازار، اسحاق بازار و صفرزهی بازدید می کنند. همان‌طور که اقتصاد ۲۴ در گزارش قبلی با عنوان آخرین جزئیات کمک‌رسانی به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان به آن پرداخت، روستا‌های منطقه دشت یاری و روستا‌های شهرستان کنارک بیشترین آسیب را از سیل سیستان و بلوچستان دیده‌اند.

در این میان و در راستای بازدید این هیئت از مدارس خسارت‌دیده شهرستان، مرتضی بانک ضمن دلجویی از دانش آموزان و صحبت با آن‌ها مقرر کرد ۲۸۶ مدرسه آسیب‌دیده در سیل اخیر توسط سازمان منطقه آزاد چابهار و با همکاری سازمان نوسازی مدارس بازسازی شود.

در بازدید مشاور رئیس جمهور از مناطق سیل زده که با توضیحات شمسیه شیرخانزهی بخشدار بخش مرکزی همراه بود، وی تاکید کرد با توجه به خسارات وارد شده به منطقه، با بارندگی بعدی، پل دشتیاری تخریب خواهد شد چرا که تنها بحث بارندگی نیست و سرریز سد به منطقه دشتیاری وارد خواهد شد.

شیرخانزادی با توضیحاتی به دبیر شورایعالی مناطق آزاد درباره استفاده مردم از آب ناپاک در منطقه، گفت: مردم از همین آب، هم برای آشامیدن و هم برای شستشو استفاده می‌کنند که منجر به بیماری پوستی برخی کودکان شده است.

وی در جمع مدیران دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و سازمان منطقه آزاد چابهار گفت که تنها راهکاری که می‌تواند در کوتاه مدت این معضل بهداشتی را حل کند، تعبیه کردن مخزن آب برای روستاهاست.

از ابتدای حادثه سیل در سیستان و بلوچستان که از شامگاه ۱۹ دی‌ ماه آغاز شد، سازمان منطقه آزاد چابهار علاوه بر پشتیبانی و مدیریت کمک‌های ارسال‌شده، از طریق خیریه «مه بان» توانسته در حدود سه و نیم میلیارد تومان کمک‌های غیر نقدی را برای ارسال به مناطق خسارت‌دیده، سازمان‌دهی و ارسال کند و طبق آخرین آمار مبلغ یک و نیم میلیارد تومان ارزش کمک‌های غیر نقدی مردم، بازاریان و کارکنان سازمان به سیل زدگان بوده و صاحبان صنایع و شرکت‌های تولیدی و کارخانه‌های منطقه آزاد نیز کمک‌های غیر نقدی خود را در حدود دو میلیارد تومان در ۱۴ مرحله به منطقه ارسال کرده‌اند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار طی روز‌های گذشته اعلام کرده بود که در حدود ۱۷ هزار بطری آب‌معدنی، ۷۴۰۰ قرص نان، ۲۰ هزار قوطی تن ماهی، ۱۱۰۰ قوطی کنسرو لوبیا و ۳۵ کارتن خرما، ۳۷۰۰ تخته پتو، ۲ هزار ست بهداشتی، ۷۰ عدد چراغ گازی و هزار پکیج مواد غذایی و بهداشتی و سایر با همکاری پایگاه دریایی سپاه چابهار و هلال‌احمر به مناطق سیل‌زده شهرستان‌های چابهار، کنارک و نیکشهر ارسال و توزیع‌ شده است.

مهدی آبروش، مدير امور اجتماعي و مديرعامل بنياد خيريه مه بان نیز اعلام کرد: بسیاری از مردم روستا‌ها از گرفتن هدیه‌های مردمی امتناع می‌کنند، به این دلیل که مردم سخاوتمند این استان می گویند روستا‌های دیگر نیازمندتر از آنها برای دریافت کمک‌ها هستند. این مسئول اضافه کرد: کمک‌های نقدی مردم شریف ایران به خیریه مه بان صرف بازسازی مدارس تخریب‌شده دشت یاری و چابهار که در حدود ۵۶ مدرسه بوده و ۲۸۶ مدرسه هم که نیاز به بازسازی دارند خواهد شد.

مردم سیستان و بلوچستان می‌دانستند که رئیس‌جمهور قرار است به استان آنان سفر کند و از نزدیک شاهد خسارات وارده باشد و حرف آن‌ها را بشنود و وزیران او نیز به نیاز‌ها رسیدگی کنند.

 پایان بخش سفر یک روزه مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد به منطقه آزاد چابهار، شرکت در شورای هماهنگی مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان بود، جلسه‌ای راهبردی که با حضور رئیس‌جمهور و مسئولان امر تشکیل شد. در ابتدای جلسه با توجه به گزارش‌های وزیران اعلام شد مشکل برق بعد از یک هفته برطرف شده و روستا‌هایی که معضل آب آشامیدنی دارند هم مشکلشان به‌زودی مرتفع خواهد شد. در این جلسه رئیس جمهوری دیدار با مردم را روحیه آفرین خواند و گفت: ما مشکلات مردم سیستان و بلوچستان را برطرف خواهیم کرد و در کنار این مردم صبور هستیم.

روحانی همچنین از غرور و ایمان مردم بخش دشت یاری سخن گفت که با وجود سیلاب خم به ابرو نیاوردند و خاطرنشان کرد: خوشحال شدم از گفته ستاد بحران که گفتند وقتی کمک‌رسانی به روستا‌ها را آغاز می‌کردیم مردم روستا‌هایی که نیاز کمتری داشتند کمک‌ها را به بخش‌های دیگر ارسال می‌کردند.

رئیس‌جمهور در این جلسه به مشکلات زندگی، کشاورزی و زیربنایی مردم سیستان و بلوچستان اشاره و خواستار رسیدگی به آن‌ها شد و اعلام کرد: در حدود ۱۴ هزار منزل مسکونی روستایی در سیستان و بلوچستان داریم که در ابتدا باید مرمت و بعد بازسازی شوند.

وی همچنین بر تکمیل سد‌های سیستان و بلوچستان تأکید کرد تا در صورت بروز سیلاب در آینده با مشکل روبه‌رو نشویم. روحانی خاطرنشان کرد دو سد در شهرستان کنارک در حال تکمیل هستند که یکی ۸۵ درصد و دیگری بیش از ۹۰ درصد پیشرفت داشته است.

موضوع مهم دیگری که رئیس جمهور در این جلسه عنوان کرد موضوع شیرین سازی آب دریا بود. وی گفت: ۲۸۸ میلیون مترمکعب برای شیرین کردن آب به این منطقه اختصاص داده‌شده است. رئیس‌جمهور خاک منطقه را نفوذناپذیر دانست و عنوان کرد به همین دلیل آب دیر نفوذ کرده و مشکلاتی را به همراه داشته است.

روحانی با تأکید بر جایگاه مهم استان سیستان بلوچستان، آن را پیشانی امنیتی کل ایران و منطقه‌ای ارزشمند و مهم دانست و گفت: همت خود را بکار بسته‌ایم تا چابهار توسعه یابد.

وی با تأکید بر دو مسئله گازرسانی و تکمیل راه‌آهن در این استان خاطرنشان کرد: گازرسانی جدی به این استان در دولت یازدهم آغاز شد و امیدواریم تا پایان عمر این دولت به اتمام برسد. در زمینهٔ راه و بزرگراه نیز سعی در اجرای برخی طرح‌ داریم.

آرشیو اخبار

سامانه پیامکی و ایمیل