جدیرترین اخبار :
  • بازدید بیش از ۲ هزار تاجر خارجی از نمایشگاه اکسپوی ایران
  • خرد جمعی در منطقه آزاد چابهار، بحران سیل را به تجربه ماندگار تبدیل کرد
  • همکاری نیروی هوایی ارتش برای راه‌اندازی فرودگاه کنارک
  • انتصاب در منطقه آزاد چابهار
  • برندسازی کالای ایرانی در اکسپو 2024

دو قطعه از راه‌آهن چابهار - زاهدان تا پایان امسال افتتاح می‌شود

اقتصادی | تاریخ خبر : 99/03/07 | تعداد بازید :1901
رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: ۲ قطعه از سه قطعه راه آهن چابهار - زاهدان تا پایان سال جاری افتتاح خواهد شد.

محمدباقر نوبخت در سفر به سیستان و بلوچستان در جمع خبرنگاران اظهارداشت: طرح ریلی چابهار - زاهدان یکی از طرح‌های مهم دولت است که می‌تواند بندر اقیانوسی غیر تحریمی چابهار را به شبکه سراسری کشور متصل کند. این طرح در سه قطعه چابهار- ایرانشهر، ایرانشهر - خاش و خاش - زاهدان در حال انجام است.

معاون رئیس جمهور بیان کرد: در دهه فجر امسال قطعه زاهدان - خاش متصل و تا اسفند امسال قطعه چابهار - ایرانشهر نیز تکمیل خواهد شد.

او تصریح کرد: قطعه باقی‌مانده این طرح نیز خرداد سال آینده نهایی و تکمیل خواهد شد و تا سال آینده تمام ۷۳۰ کیلومتر این مسیر به اتمام خواهد رسید.

نوبخت خاطر نشان کرد: بیش‌از چهار هزار میلیارد تومان معادل ۳۰۰ میلیون یورو به این طرح تخصیص یافته که به صورت نقد در دسترس است.

ساخت محور ریلی چابهار-زاهدان به‌ طول 610 کیلومتر از سال 89 آغاز شد اما به دلیل کمبود منابع مالی، این پروژه حدود 3 سال متوقف ماند. در سال 92، پیمانکار این پروژه تغییر پیدا کرد و با تجهیز کارگاه، کار اجرایی از سال 93 آغاز شد. با این‌حال، طبق گفته عباس خطیبی معاون ساخت راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل، پیشرفت فیزیکی پروژه در طول 4 سال تنها 39 درصد بوده است.

کمبود بودجه، دلیل اصلی کند بودن پیشرفت پروژه اعلام شده است تا اینکه 25 دی ماه سال گذشته، علی لاریجانی رئیس سابق مجلس از اختصاص ۳۰۰ میلیون یورو برای پروژه راه‌آهن زاهدان به چابهار خبر داد. وزیر راه وشهرسازی وعده داده این پروژه تا سال 1400 به بهره‌برداری می‌رسد اما برخی نمایندگان مجلس تاکید می‌کنند با روند توزیع اعتبار فعلی، این پروژه عملاً از دور خارج است و به این زودی‌ها به‌بهره‌برداری نمی‌رسد.

طبق گفته رئیس سابق مجلس، توسعه منطقه آزاد چابهار یک امر لازم و ضروری بوده چرا که چابهار پل ارتباطی جنوب کشور با دریای عمان و اقیانوس هند است. از سوی دیگر نیز توافقنامه‌ای برای تأمین مالی راه آهن زاهدان- بیرجند از طریق روسیه پیش بینی شده است.

آرشیو اخبار

سامانه پیامکی و ایمیل