جدیرترین اخبار :
  • بازدید بیش از ۲ هزار تاجر خارجی از نمایشگاه اکسپوی ایران
  • خرد جمعی در منطقه آزاد چابهار، بحران سیل را به تجربه ماندگار تبدیل کرد
  • همکاری نیروی هوایی ارتش برای راه‌اندازی فرودگاه کنارک
  • انتصاب در منطقه آزاد چابهار
  • برندسازی کالای ایرانی در اکسپو 2024
وزیر راه و شهرسازی:

مرز ریمدان روابط تجاری و سیاسی ایران و پاکستان را توسعه می‌دهد

اقتصادی | تاریخ خبر : 99/09/30 | تعداد بازید :1602
وزیر راه و شهرسازی گفت: مرز ریمدان در جنوب سیستان وبلوچستان به توسعه دهنده روابط تجاری و سیاسی ۲ کشور ایران و پاکستان تبدیل می‌شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل منطقه آزاد چابهار به نقل از ایرنا، محمد اسلامی روز شنبه در مراسم افتتاح رسمی مرز ریمدان با حضور زبیده جلال وزیر تولیدات صنایع دفاعی کشور پاکستان و سایر مقامات ایران و پاکستان اظهار داشت: راه‌اندازی شهرک‌ها و ناحیه صنعتی در دو سوی مرز می‌تواند منجر به اشتغال و افزایش تبادل تجاری شود؛ از این رو پیگیری این موارد در دستور کار است.

وی بیان کرد: خط کشتیرانی لاینر از چابهار به کشور پاکستان نیز می‌تواند از برنامه‌های مهم ۲ کشور باشد و مورد استفاده دو طرف قرار گیرد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اتصال شبکه ریلی ایران به اروپا اظهار داشت: اتصال جاده و ریل ایران به پاکستان از نقاط مختلف در دستور کار است تا حداکثر استفاده از ظرفیت‌های موجود برای توسعه تجارت استفاده شود.

وی بر رشد همکاری‌های اقتصادی و تحقق پنج میلیارد دلار تبادلات کالا بین تهران و اسلام آباد تاکید و خاطرنشان کرد: از تمامی ظرفیت‌ها برای توسعه و توجه به رفاه مرزنشینان باید استفاده کرد.

اسلامی با بیان اینکه گذرگاه مرزی ریمدان شرایط اقتصادی ۲ کشور را بهبود می‌بخشد، تصریح کرد: نزدیکی ریمدان به منطقه آزاد چابهار فرصتی برای سرمایه‌گذاری است و باید تسهیل تجارت و بازرگانی پیگیری شود.

وی از تمامی دست اندرکاران برگزاری این مراسم قدردانی کرد و گفت: بزودی مرز پیشین نیز بصورت رسمی با تامین زیرساخت‌های لازم افتتاح می‌شود.

وزیر تولید صنایع دفاعی کشور پاکستان نیز در این مراسم با قدردانی از مسوولان ایرانی برای تدارک این برنامه، افتتاح این مرز رسمی را ابتدای راه همکاری‌های تجاری با ایران دانست و ابراز امیدواری کرد این مرز بتواند سبب افزایش امید شده و نسل های آینده نیز از مواهب آن بهره‌مند شوند.

زبیده جلال بیان کرد: تا ۲ ماه آینده نیز مرز پیشین به طور رسمی افتتاح خواهد شد تا شاهد افزایش تبادل تجاری و اشتغال و آبادانی مردم در دو سوی مرز باشیم.

وزیر تولید صنایع دفاعی کشور پاکستان با بیان اینکه مرز پیشین در راسک هم می‌تواند یک مرز بین‌المللی باشد، اظهار داشت: پیگیری ایجاد مرز رسمی سراوان با پنجگور پاکستان نیز در دستور کار است.

زبیده جلال مرز ریمدان را موجب توسعه روابط تهران و اسلام آباد برشمرد و گفت: با اقدامات انجام شده و یا در حال انجام، زمینه توسعه و اشتغال ۲ طرف، روابط دوستانه، اشتراکات فرهنگی، مذهبی، اجتماعی فراهم می‌شود که عاملی برای افزایش اشتغال و ارتقای امنیت خواهد بود.

استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این مراسم گفت: مرز ریمدان موجب توسعه روابط ایران و پاکستان می‌شود و از اینکه آرزوی دیرینه مردم محقق شده خوشحالیم و این روز تاریخی را جشن می گیریم.

احمدعلی موهبتی امروز را سرفصل جدیدی در روابط ایران و پاکستان برشمرد و گفت: موتور محرکه پاکستان بندر گوادر و ایران چابهار است و توافق انجام شده بین دو کشور بیش از پنج میلیارد دلار است که در طول سالیان گذشته از یک میلیارد دلار تجاوز نکرده است.

استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: در میرجاوه ریل و جاده وجود دارد و امیدواریم مرز ریمدان هم از نعمت ریل و جاده استاندارد دوبانده برخوردار شود.

نماینده مردم چابهار، نیکشهر، دشتیاری، قصرقند و کنارک در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: نگاه مثبت مقام معظم رهبری، مسوولان کشوری و به ویژه تلاش های استاندار سیستان وبلوچستان برای توجه به رفاه مرزنشینان با رسمی کردن و افتتاح آن ستودنی است.

معین الدین سعیدی افزود: نوع مناسبات بین ایران و پاکستان سبب شدتا مرز ریمدان- گبد افتتاح شودو این سبب توسعه گوادر و چابهار و اشتغال مرزداران می‌شود.

آرشیو اخبار

سامانه پیامکی و ایمیل