جدیرترین اخبار :
  • بازدید بیش از ۲ هزار تاجر خارجی از نمایشگاه اکسپوی ایران
  • خرد جمعی در منطقه آزاد چابهار، بحران سیل را به تجربه ماندگار تبدیل کرد
  • همکاری نیروی هوایی ارتش برای راه‌اندازی فرودگاه کنارک
  • انتصاب در منطقه آزاد چابهار
  • برندسازی کالای ایرانی در اکسپو 2024
مشاور رییس جمهوری:

بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان پروژه در منطقه آزاد چابهار در حال اجرا است

اقتصادی | تاریخ خبر : 99/11/29 | تعداد بازید :1052
مشاور رییس جمهوری و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: بیش‌از ۷۰۰ میلیارد تومان پروژه در منطقه آزادچابهار در حال اجراست که می‌تواند نقش مهمی در توسعه این منطقه داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل منطقه آزاد چابهار مرتضی بانک روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با تشریح اهداف سفر به چابهار اظهارداشت: پروژه‌های زیرساختی، طرح‌های مسوولیت اجتماعی، ساخت مدارس، خانه‌های امید، زمین‌های ورزشی چمن مصنوعی، کتابخانه‌ها، پروژه‌های گردشگری، فرهنگی و خانه‌های فرهنگ روستایی از جمله طرح‌های در حال اجرا در منطقه آزادچابهار هستند.

وی گفت: حدود یک سال از الحاق شهر و مناطق روستایی و اراضی اطراف و بنادر شهیدبهشتی و کلانتری به محدوده منطقه آزاد چابهار می‌گذرد که در این سفر در نشست شورای اداری سیستان وبلوچستان برخی اهداف و برنامه‌ها تشریح و در آینده تبدیل به مصوبه و تفاهم‌نامه برای انجام بهتر امورات خواهد شد.

مشاور رییس جمهوری اجرای طرح‌های عمرانی، اشتغالزایی، تولیدی و صنعتی را هدیه‌ای برای مردم عنوان کرد و افزود: در این سفر پنج واحد تولیدی شامل واحدهای ترانسفورماتورهای برق، تولید کیسه‌های پلاستیک و ماسک، کارخانه لامپ و بسته بندی خشکبار با سرمایه‌گذاری ۲۰۵ میلیارد تومان توسط بخش خصوصی و اشتغال ۳۵۰ نفر افتتاح شد.

وی به تشریح برخی از پروژه‌ها منطقه آزاد چابهار پرداخت و بیان کرد: خانه امید روستای کمب به نمایندگی از ۳۳ خانه امید روستایی در شهرستان‌های چابهار، کنارک و دشتیاری با پوشش خدمات به ۱۴۰ روستا مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

بانک با اشاره به اینکه خانه فرهنگ کمالان با ۹۰۰ متر مربع زیربنا در ۲ طبقه و با هزینه ۶۳ میلیارد ریال ساخته شده است، خاطرنشان کرد: اسم این خانه فرهنگ برگرفته از شاعر حماسه سرای بلوچستان بوده با هدف ایجاد فضای فرهنگی و هنری و مرکزی برای توسعه فرهنگ غنی این منطقه در زون فرهنگی منطقه آزاد ساخته شده است.

وی گفت: خانه امید روستای کمب چابهار در ۱۰۰ مترمربع زیربنا در راستای عمل به مسوولیت‌های اجتماعی با مشارکت مالی سازمان منطقه آزاد چابهار و موسسه خیریه دکتر مجتهدی ساخته شده است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به اینکه روستای تیس چابهار چند هزار سال قدمت دارد ولی شبکه آبرسانی نداشت، بیان کرد: ۸۸ میلیارد تومان برای آبرسانی این روستا در حال هزینه است و امیدواریم تا اردیبهشت سال آینده فاز نخست آن افتتاح شود.

وی گفت: ساخت مخازن بتنی به ظرفیت ۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب، ایستگاه پمپاژ، خطوط انتقال و توزیع آب به طول ۷۰ کیلومتر، حفاری‌ها، اجرای شبکه و ترمیم مسیرهای حفاری از عمده فعالیت‌های در حال انجام در پروژه آبرسانی روستای تیس است.

بانک تصریح کرد: کارخانه سپید پلاستیک تولید کننده ماسک و پلاستیک نیز افتتاح شد که برای این کارخانه اعتباری افزون‌بر ٢٥٠ میلیارد تومان با اشتغال ٢٠٠نفر نیروی کار مستقیم در چهار شیفت کاری هزینه شده است.

وی خاطرنشان کرد: منطقه آزاد چابهار در مسیر توسعه بوده و با مدیریت خوب مدیرعامل این منطقه در حال ترقی و رشد است.

مشاور رییس جمهوری از همراهی مسوولان چابهار بویژه فرماندار و استاندار سیستان وبلوچستان قدردانی کرد و افزود: هم‌اینک محدوده منطقه آزادچابهار از ۱۴ هزار به ۸۲ هزار رسیده و امیدواریم بسیاری از مشکلات پیش رو مرتفع و شاهد آبادانی این خطه از ایران اسلامی باشیم.

وی بیان کرد: خانه‌های امید روستایی یکی از تجربیات و کارهای خوب مسوولان است که می‌تواند برای مردم موثر باشد.

بانک به ارتباط بندر با منطقه آزادچابهار اشاره کرد و اظهارداشت: مقدمات کار فراهم شده و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده امیدواریم فعالیت‌های توسعه‌ای رشد پیدا کند.

وی ادامه داد: تا سال ۱۳۹۷ نشانه هایی از ترانزیت کالا در بندرشهیدبهشتی به دلیل عدم تجهیزات و زیرساخت‌ها نبوده ولی امسال شاهد ترانزیت ۱۴۰ هزار تن و افزایش صادرات ۸۰ درصدی را در سال گذشته شاهد بودیم.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: با همدلی و همراهی همه دستگاها و تلاش استاندار سیستان وبلوچستان در کنار همدیگر این استان بویژه منطقه آزادچابهار تبدیل به یک کارگاه صنعتی خواهد شد.

وی افزود: پروژه‌های زیادی تا اردیبهشت سال آینده در چابهار آماده و توسط رییس جمهوری افتتاح خواهد شد که می‌تواند در توسعه این منطقه نقش مهمی داشته باشد.

بانک ادامه داد: توسعه خوبی در پتروشیمی چابهار در حال شکل‌گیری است و ان شاالله با پیشرفت خوب بخشی از این پتروشیمی افتتاح شود.

وی به گازرسانی به چابهار اشاره کرد و گفت: تا سال ۱۴۰۰ گاز به منطقه آزادچابهار می‌رسد و این یکی از نکته‌های برجسته برای حضور سرمایه گذاران است.

به گزارش ایرنا، مرتضی بانک مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور در دومین روز از سفر خود به چابهار به همراه احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان، عبدالرحیم کردی مدیرعامل، اعضای هیات مدیره، معاونان و مدیران سازمان منطقه آزاد چابهار، معاونان دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد، فرماندار و مسوولان اجرایی این شهرستان با حضور در مزار مطهر شهدای گمنام در مسجد پیامبر اعظم (ص) ضمن ادای احترام به مقام شامخ شهدا با آرمان‌هایشان تجدید میثاق کردند.

مشاور رییس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور به همراه معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور مناطق و معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد دیروز /سه شنبه/ وارد فرودگاه کنارک شدند.

بازدید از پروژه زیرساختی بزرگراه چابهار - کنارک، شرکت در شورای اداری استان سیستان‌ و بلوچستان با حضور استاندار، مدیران کل و مسوولان اجرایی استان و شهرستان‌های چابهار، کنارک و دشتیاری در سالن همایش‌های بین‌المللی منطقه آزاد، افتتاح خانه فرهنگ کمالان، پروژه‌های اقتصادی، پروژه‌های مسوولیت اجتماعی خانه های امید، زمین‌های چمن روستایی و مدارس و بازدید از پتروشیمی، پروژه‌های عمرانی، زیرساختی، گردشگری، ورزشی و اجتماعی از جمله برنامه‌های سفر مرتضی بانک به جنوب این استان است.

آرشیو اخبار

سامانه پیامکی و ایمیل