جدیرترین اخبار :
  • سفر معاون وزیر حمل‌ونقل تاجیکستان به چابهار به منظور گسترش مراودات اقتصادی
  • رسیدگی به امور سرمایه‌گذاران و فعالین اقتصادی خارجی منطقه آزاد چابهار
  • انتصاب در منطقه آزاد چابهار
  • انتصاب در منطقه آزاد چابهار
  • انتصاب در منطقه آزاد چابهار
در دیدار سفیر ژاپن با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار مطرح شد:

چابهار رونق‌بخش ترانزیت و اقتصاد در ایران و آسیای میانه

اقتصادی | تاریخ خبر : 1/12/10 | تعداد بازید :773
رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در دیدار با سفیر ژاپن در ایران گفت: چابهار ظرفیت راه‌اندازی خطوط ترانزیتی و درنتیجه، رونق بخشی به اقتصاد ایران و آسیای میانه را دارد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد چابهار، امیر مقدم در این دیدار ضمن تبریک روز ملی این کشور، به غنای فرهنگی دو کشور ایران و ژاپن که موجبات تعاملات بیشتر مردمی می‌شود، اشاره کرد و اظهار داشت: ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های چابهار در حوزه گردشگری و صنایع ترانزیتی به‌واسطه موقعیت ژئوپلیتیک این منطقه، دارای ارزش‌های بسیاری برای علاقه‌مندان به این دو حوزه است.

وی از افتتاح نخستین فاز پتروشیمی در چابهار در سال ۲۰۲۳ خبر داد و افزود: بر اساس اسناد راهبردی، منطقه آزاد چابهار قطب سوم صنعت پتروشیمی در ایران است.

این مقام عالی با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای چابهار برای سرعت بخشی در روند تکمیل خط راه‌آهن چابهار به زاهدان و اتصال به کریدور شمال-جنوب، از آمادگی این منطقه برای ایجاد یک مسیر امن تجاری برای دسترسی فعلان اقتصادی داخلی و کشورهای همسایه شرق ایران خبر داد.

راه‌اندازی کریدور شمال-جنوب، راهبرد کلان منطقه آزاد چابهار

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با برشمردن بخشی از ظرفیت‌های این منطقه افزود: سال آینده نیمی از ظرفیت ۳.۵ میلیون تنی کارخانه فولاد این منطقه در فاز نخست خود به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: همچنین به دنبال تلاش‌های ما برای توسعه‌یافتگی بیشتر، به‌زودی چابهار در بخش بنادر خود به یک مگاپورت تبدیل خواهد شد.

توجه به سرمایه‌گذاران، رشد خدمات عمرانی، زیرساختی و اقدامات دانش‌بنیان و های‌تک برای فراهم کردن رفاهیات مردم از مواردی بود که این مقام عالی به‌عنوان بخشی از عملکردهای سازمان منطقه آزاد چابهار به آن اشاره داشت.

مقدم دسترسی چابهار به آب‌های آزاد در کنار ثبات اقتصادی منطقه را در کنار توسعه ترانزیتی کریدور شمال-جنوب عاملی برای توسعه اقتصادی ایران و آسیای میانه دانست.

وی از آمادگی این منطقه برای میزبانی از سرمایه‌گذاران ژاپنی و توسعه روابط دانشی و پژوهشی با این کشور خبر داد و خواستار استفاده از دانش و فن کشور ژاپن به‌عنوان شتاب‌دهنده‌ای در حوزه توسعه زیرساخت‌های پس‌کرانه‌ای شد.

رشد دانش در راستای دستیابی به توسعه متوازن

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: بخشی از نگاه ما برای دستیابی به توسعه متوازن، توجه به رشد جوانان منطقه در بخش‌های دانشگاهی و پژوهشگاهی است.

مقدم راه‌اندازی دانشگاه بین‌المللی چابهار و جذب دانشجو را کمکی برای حل مشکلات دانش‌محور منطقه دانست و افزود: در این حوزه از کمک‌های کشورهای دوست مانند ژاپن برای توسعه سرمایه‌های انسانی این منطقه و کشورهای همسایه استقبال می‌کنیم تا با همسوسازی این توانمندی‌ها، در راه منافع جهانی گام برداریم.

وی همچنین خواستار همراهی این کشور در چارچوب پروتکل‌ها برای تربیت نیروهای انسانی کارآمد در حوزه‌های علمی و کاربردی شد.

سرمایه پذیری در صنایع حامی انرژی پاک

مقدم در ادامه از علاقه‌مندی این منطقه آزاد برای پذیرش سرمایه‌گذاران فعال در حوزه صنایع سبز و انرژی‌های پاک شد و گفت: یکی از استراتژی‌های این منطقه، حل بحران کم‌آبی و افزایش بهره‌وری در کشاورزی و صنایع آب بر است.

وی تأکید کرد: در بخش مدیریت آب‌های سطحی، چرخش مجدد پساب‌ها، تکمیل تصفیه‌خانه‌ها و سیستم آب و فاضلاب با تکیه‌بر مسئولیت‌های اجتماعی، آماده پذیرش سرمایه‌گذار هستیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار همچنین در حوزه شیلات نیز برای تأمین نیازمندی‌های کشور ژاپن اعلام آمادگی کرد.

مقدم در پایان با برشمردن بخشی از جاذبه‌های طبیعی چابهار، میزبانی از گردشگران ژاپنی را فرصت برای تجربه‌اندوزی و تجربه افزایی خواند و خواستار تعاملات بیشتر در حوزه گردشگری شد.

گفتنی است، در دیدار امیر مقدم رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با آیکاوا کازوتوشی، سفیر ژاپن در ایران، نماینده برنامه عمران سازمان ملل متحد در ایران، معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری، مدیران منطقه آزاد چابهار و نماینده دفتر وزارت خارجه نیز حضور داشتند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آرشیو اخبار

سامانه پیامکی و ایمیل