جدیرترین اخبار :
  • حضور مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در خبرگزاری فارس
  • ریگی: مطالعات کریدور ایران و افغانستان تکمیل شده است
  • نشست حمیرا ریگی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با هیأت راه آهن افغانستان
  • تحکيم و توسعه روابط اقتصادی پایدار
  • دستور پزشکیان به رئیس سازمان برنامه و بودجه؛ اولویت‌های دولت تعیین شد

سیگنال اقیانوسی

اقتصادی | تاریخ خبر : 0/02/12 | تعداد بازید :2875
در حال حاضر، شبکه‌های تلفن همراهی متعددی در کشورمان فعال هستند و هرکدام با برنامه‌ریزی و رویکرد خود، بر روی بخشی از راهبردها و استراتژی‌های خاص خود، سرمایه‌گذاری کرده‌اند. از سوی دیگر، چند وقتی هست که زمزمه‌های راه‌اندازی یک زیرساخت اختصاصی ict، شامل شبکه تلفن همراه، کارت شهروندی و یک اپلیکیشن موبایلی در منطقه آزاد چابهار شنیده می‌شود.

مخاطبان و شهروندان چابهاری، اطلاعات زیادی درباره این تحول فناوری محور در شهر همیشه بهار نمی‌دانند و در تماس با چابهار تایمز از ما خواستند تا اطلاعات بیشتری از این پروژه استراتژیک را در اختیارشان قرار بدهیم. خبرنگار چابهار تایمز برای بررسی آخرین تحولات درباره این پروژه با علی قندهاری، مدیرعامل مکران تل، گفتگویی کوتاه داشته که در ادامه ازنظر می‌گذرد:


شروع به کار سیم‌کارت مکران تل اپلیکیشن ماکا و کارت شهروندی از چه زمانی است؟
شروع به کار این سیستم‌ها با تکمیل ظرفیتشان و با پیش‌بینی‌هایی که انجام دادیم تقریباً از سوم خرداد به‌صورت رسمی آغاز خواهد شد؛ در حال حاضر در حجم تست و به‌عنوان ظرفیتی که برای تست شبکه اختصاص دادیم زیر بار ارتباطی است و یک تعدادی از کاربران عزیز در حال استفاده از این سیستم‌ها هستند.

سیم‌کارت مکران چه خدماتی ارائه می‌دهد و نحوه ثبت‌نام و تحویلشان به چه صورت است؟
برای پاسخ‌دهی به این سؤال شما من باید مقداری از قبل‌تر توضیح بدم به این دلیل که اتفاق بزرگی در حال رخ دادن است و همان‌طور که مستحضر هستید هیچ توسعه‌ای اتفاق نمی‌افتد تا زمانی که رویکرد همه‌جانبه و حقیقی اتفاق بیفتد. یکی از شاخصه‌های بزرگ توسعه‌یافتگی شاخصه‌هایی است که به تکنولوژی آی تی و فناوری اطلاعات و ارتباطات برمی‌گردد. ما نمی‌توانیم توسعه منطقه را شاهد باشیم مگر اینکه در حوزه آی تی و همچنین سیستم‌های مخابراتی متصل به آن پیشرفت داشته باشیم و سرآمد باشیم. پس‌ازآن می‌توانیم ادعای دیگری را ثابت کنیم. این نیاز در منطقه شناسایی‌شده بود و مدیرعامل محترم منطقه پیشگام در سقف احتیاجات این حوزه بودند. پروژه‌ای تعریف شد ویکی از معضلات اصلی که پیکرهای صنعتی و مسکونی و قسمت‌های مختلف منطقه آزاد چابهار که الان شهر چابهار هم به آن اضافه‌شده است دست‌به‌گریبانشان هستند، این فاکتورها تلفن ثابت، پوشش دهی شبکه تلفن همراه و همچنین پوشش سراسری اینترنت بودند. پروژه در ابتدا به‌صورت دیگری تعریف‌شده بود ولی زمانیکه ما آینده‌نگری‌هایی که برای آن منطقه انجام‌شده و جایگاه مهم چابهار را در صنعت توسعه ملی دیدیم، تصمیم بر این شد که بر مبنای تکنولوژی‌های آینده ما باید پایه‌گذاری کنیم نه اینکه با تکنولوژی‌های فعلی خود را تطبیق دهیم.

برنامه برای زیرساخت‌های آینده چابهار در بخش فناوری چگونه ترسیم‌شده است؟
ما همه شبکه‌های ارتباطی وابسته به موبایل را بر مبنای یک شهر هوشمند در آینده دیده‌ایم و به همین خاطر سیمکارت اختصاصی مکران تل را برای منطقه تدارک دیدیم که همه اشخاص، عموم، بازرگانان، تجار و حتی گردشگران هم روی این سیستم برنامه‌هایی برایشان داده خواهد شد که در سراسر کشور می‌توانند استفاده کنند. مثل سیم‌کارت‌های همراه اول و ایرانسل و سایر اپراتورها خدمات جانبی و… را هم روی آن پایه‌گذاری کردیم که مهم‌ترین قسمت آن پلتفرم مکران کارت است که در پلتفرم مکران کارت هدف اصلی ما کاهش هزینه‌ها، سرعت دسترسی به خدمات و همچنین سوبسیدها و خدمات و تهدیدهای هدف‌دار که به اقشار خاصی و یا به مدت‌زمان خاصی محدود شد، است. ما در حال حاضر گستره بزرگ سیستان‌وبلوچستان را برای تکمیل این پروژه تحت نظر داریم. بعد مسافت زیادی مراکز مختلف جمعیتی که باهم دیگر دارند، می‌طلبد که ما با استفاده از سیستم‌های به‌روز آی تی این فاصله را کم کنیم. ما آنجا برای گرفتن بلیط هواپیما و یا حمل‌ونقل‌های عمومی که حالا در آینده پررونق‌تر خواهد شد و همچنین سیستم‌های مختلف سوخت‌رسانی برنامه‌های مختلفی را داریم. برای سیستم لجستیک که یکی از ارکان اصلی منطقه است پلتفرم هوشمند لجستیکی مهیابار را داریم که درواقع با قابلیت‌های به‌روز در سطح دنیا کار می‌کند. به‌هرحال جاده آن در حال به‌روز شدن و استفاده است.

درباره کارت شهروندی مکران، چه ویژگی‌ها در نظر گرفته‌شده است؟
در محتوای کارت شهروندی، کیف پول الکترونیکی که روی سیستم کارت شهروندی آن است می‌تواند این قابلیت را به شهروندان بدهد که در هر مکان بدون در اختیار داشتن کارت و پولشان با استفاده از اپلیکیشن «ماکا» که کیف پول الکترونیک مکران کارت است بتوانند نیازهایشان را برآورده کنند. برای مثال ما یک ساحل زیبایی را در آنجا داریم که یک سری امکاناتی را به‌صورت سنتی و بومگردی مشاهده می‌کنیم؛ به مخاطبین عمومی و توریست‌ها خدمات ارائه می‌کنیم و آنجا به‌واسطه فاصله‌ای که از امکان اقامتی دارد، ممکن است شخصی کارت خود را نیاورده باشد یا دستگاه پوز در آنجا نباشد. آن شخص ارائه‌دهنده خدمات فقط می‌تواند با داشتن یک کیو آر کد خود دریافت و پرداخت در مخاطبین خود را تسهیل کند و همچنین مخاطبین هم می‌توانند فقط با در اختیار داشتن این اپلیکیشن کار خود را انجام دهند. به این معنی که دریافت، پرداخت و کیف پول الکترونیکی درواقع به‌سادگی یک تکان دادن موبایل می‌تواند، صورت بگیرد و انجام شود و همچنین تاکسی‌های اینترنتی و تمامی سیستم‌های درمانی، خدمات مختلف و ویزیت الکترونیک پزشکان روی این سیستم برنامه‌ریزی‌شده است. برنامه‌های کلان و به‌روزی را داریم. خوشبختانه با ارائه این سیستم‌ها می‌توانم بگویم که چابهار از وضعیت فعلی یک جهش بزرگی خواهد داشت که روی دارا بودن امکاناتی که در کل کشور است می‌تواند زبانزد باشد و ما پیشگام در توسعه استفاده از فناوری‌های مختلف و آی تی خواهیم بود.

آرشیو اخبار

سامانه پیامکی و ایمیل