این نسخه از وب سایت "سازمان منطقه آزاد چابهار" به صورت آزمایشی راه اندازی شده است.
از تمامی همکاران و مخاطبین محترم استدعا داریم نظرات و پیشنهادات سازنده خود را جهت بهبود و هرچه بهتر شدن سایت
از طریق پیامک 30005015 برای ما ارسال نمایند.
روند توسعه بندر چابهار به عنوان تنها بندری که به صورت مستقیم به اقیانوس هند دسترسی دارد با شتاب زیادی در حال انجام می باشد. فاز اول توسعه این بندر در بهمن ماه سال جاری با ظرفیت 5/8 میلیون تن (¬و قابلیت بهره برداری تا 15 میلیون تن) افتتاح گردید. همچنین احداث 5 پست اسکله، 85 هکتار تحکیم بستر، 35 هکتار بتن ریزی، 27 هکتار تایل گذاری و 1650 متر طول موج شکن از اقدامات صورت گرفته فاز اول است. اولین محموله تجهیزات خریداری شده شامل 4 دستگاه جرثقیل موبایل ساحلی و موبایل محوطه ای در بندر چابهار وارد و نصب گردیده و سایر تجهیزات از شرکت لیبهر آلمان نیز خریداری شده و تا چند ماه آینده ارسال و نصب می گردد.
با توافقانی که صورت گرفته و با توجه به توسعه اسکله شهید بهشتی در آینده نزدیک خط مستقیم کشتیرانی راه اندازی خواهد شد. در حال حاضر هر هفته یک کشتی فیدری از مبداء بندر عباس حرکت و در بندر چابهار پهلوگیری می نماید.که مدت زمان سفر هر کشتی سه الی چهار روز می باشد.
سازمان منطقه آزاد چابهار به کالاهایی که ارزش هر کانتینر آن حداقل 40 هزار دلار و سود بازرگانی حداقل 19 درصد داشته باشند 5 درصد ارزش سیف کالا را به عنوان تسهیلاتی در قالب پرداخت هزینه کرایه حمل دریایی و زمینی،THC کشتیرانی، بارگیری و معافیت های انبارداری پرداخت می نماید.
کرایه حمل دریایی از بندرعباس تا بندر چابهار 400 دلار و کرایه حمل زمینی از بندر چابهار تا تهران 23.000.000 ریال بوده که با توجه به فصول مختلف و میزان بار موجود این مبلغ از 21.000.000 تا 24.000.000 ریال متغیر خواهد بود.
پس از ثبت شرکت در منطقه آزاد چابهار و ارائه طرح توجیهی واحد تولیدی، درخواست واگذاری زمین در کمیته ای مورد بررسی قرار گرفته و با توجه به نوع فعالیت آنان زمین با قیمت حداقل 350.000 ریال برای هر مترمربع جانمایی میگردد. شرکت تولیدی کلیه ماشین آلات خط تولید و همچنین مواد اولیه واحد تولیدی خود را بدون پرداخت حقوق و عوارض می تواند وارد منطقه آزاد کرده و علاوه بر معافیت 20 ساله مالیاتی از تسهیلات ارزش افزوده نیز بهره¬مند گردند. میزان ارزش افزوده توسط کمیته ای متشکل از 5 نفر که نماینده سازمان نیز عضو آن میباشد محاسبه میگردد که شرکت تولیدی پس از تولید می تواند به میزان ارزش افزوده کالای تولیدی خود را بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی وارد سرزمین اصلی نموده و مابقی محصول خود را تا میزان مجاز ورود کالا به سرزمین اصلی تنها با پرداخت حقوق ورودی موارد اولیه وارد کشور نماید، آنچه باقی می ماند را نیز می تواند به کشورهای همسایه صادر و یا در منطقه آزاد چابهار بفروش برساند.
مرکز همایش ها و نمایشگاه بین المللی سازمان منطقه آزاد تجاری – صنعتی چابهار در زمینی به مساحتی بالغ بر 28.676 متر مربع با مشخصات ذیل آماده ارائه خدمات جهت برپایی نمایشگاه های عمومی و تخصصی و همایش های منطقه ای ، ملی و بین المللی می باشد:
- 13.000 مترمربع پارکینگ
- 5.396 متر مربع بنای اصلی
- 10.280 متر مربع شامل 1.500 مترمربع فضای برگزاری جشن ها و اقوام در محوطه باز و 8.780 مترمربع محوطه سازی ، فضای سبز ، نمازخانه ، سرویس های بهداشتی ، معابر و آلاچیق ها
- مرکز همایش های بین المللی چابهار دارای یک سالن همای اصلی و سه سالن کنفرانس جانبی می باشد.
*سالن همایش اصلی:
- 35 میز هیأت های مهمان به غیر از پنل هیأت رئیسه ؛ ظرفیت هر هیأت شامل 2 صندلی پشت میز و 3 صندلی همراه است.
- 14 صندلی VIP برای مهمانان ویژه در ردیف ابتدایی سالن.
- 186 صندلی مستمعین در بخش میانی سالن
- 18 صندلی با دسته تحریر برای خبرنگاران در انتهای سالن
- سیستم کنفرانس دیجیتال با امکان رأی گیری بر روی میز هیأت های مهمان
- امکان مدیریت و کنترل سیستم کنفرانس از طریق نرم افزار
- سیستم صوت مستقل از کنفرانس برای پخش صدای یکنواخت در سالن
- سیستم ترجمه همزمان برای 5 زبان
- امکان دریافت صدای مترجم از طریق سیستم کنفرانس و گیرنده های بی سیم
- سیستم فیلم برداری حرفه ای روباتیک با کیفیت HD
- سیستم پخش تصویر از طریق پرده نمایش اصلی در داخل سن و دو پرده نمایش جانبی در دو طرف صحنه
- نور عمومی یکنواخت از طریق چراغ های LED با امکان کنترل شدت روشنایی
• نور تخصصی صحنه برای روشنایی میز هیأت رئیسه و تریبون
*سالن کنفرانس شماره 1 :
- میز کنفرانس با ظرفیت 55 نفر
- صندلی مستمعین برای همراهان به تعداد 22 نفر
- سیستم کنفرانس دیجیتال با امکان رأی گیری
- امکان مدیریت سیستم کنفرانس از طریق نرم افزار
- امکان ترجمه همزمان برای یک زبان خارجی
- سیستم فیلمبرداری روباتیک جهت ضبط فیلم جلسه
- سیستم پخش تصویر به کمک ویدئو پروژکشن و پرده نمایش
- سیستم صوت جانبی مستقل از کنفرانس
*سالن کنفرانس شماره 2 :
- میز کنفرانس با ظرفیت 61 نفر
- صندلی مستمعین برای همراهان به تعداد 30 نفر
- سیستم کنفرانس دیجیتال با امکان رأی گیری
- امکان مدیریت سیستم کنفرانس از طریق نرم افزار
- امکان ترجمه همزمان برای یک زبان خارجی
- سیستم فیلمبرداری روباتیک جهت ضبط فیلم جلسه
- سیستم پخش تصویر به کمک ویدئو پروژکشن و پرده نمایش
*سالن کنفرانس شماره 3:
- میز کنفرانس با ظرفیت 24 نفر
- سیستم کنفرانس دیجیتال
- سیستم پخش تصویر به کمک ویدئو پروژکشن و پرده نمایش
- سیستم صوت جانبی مستقل از کنفرانس
- دسترسی مستقیم به سالن همایش اصلی
*مساحت کل فضاهای موجود در سالن همایش:
- مشاحت کل زمین (عرصه و اعیان) : 28.676 مترمربع
- مساحت پارکینگ عمومی: 13.000 مترمربع
- مساحت سالن نمایشگاه وراق: 3.260 مترمربع
- مساحت سالن همایش و تالار انتظار و سالن های کنفرانس: 2.136 مترمربع
- محوطه سازی، فضای سبز، معابر، نمازخانه و سرویس های بهداشتی و آلاچیق ها: 10.280 مترمربع
مساحت کل فضاهای موجود در سالن همایش:
1- سالن همایش | 351 صندلی | 656 متر مربع
2- سالن کنفرانس VIP | 24 صندلی | 61 متر مربع
3- سالن کنفرانس شماره یک | 55 صندلی | 100 متر مربع
4- سالن کنفرانس شماره دو | 61 صندلی | 128 متر مربع
5- تالار انتظار | 511 متر مربع
6- راهرو تالار انتظار منتهی به رواق | 54 متر مربع
7- سالن انتظار VIP پشت سالن همایش | 56 متر مربع
8- اتاق فرمان پشت سالن همایش | 30 متر مربع
9- اتاق ترجمه دو زبانه پشت سالن کنفرانس شماره یک و دو | 27 متر مربع
10- اتاق ترجمه همزمان 5 اتاق برای 5 زبان مختلف و یک اتاق مسئول | 60 متر مربع
11- تعدا سرویس های بهداشتی بیرون و داخل ساختمان ها 31 مورد
بر اساس طرح جامع فعالیتهای تولیدی در دسته های ذیل امکان پذیر می باشد :
- نساجی
- صنایع کارگاهی غیر آلاینده
- شیمیایی غیر آلاینده و یا کم آلاینده
- کانی غیرفلزی
- غذایی - دارویی
- صنایع سبک فلزی
- صنایع برق و الکترونیک
- ساخت وسائط حمل و نقل
- توسعه صنایع سنگین پس از اخذ تاییدیه های خاص
- ساخت دارو و تجهیزات پزشکی
- صنایع نفت، گاز و پتروشیمی
- صنایع دارای مصرف بالای انرژی
- صنایع استفاده کننده از مواد اولیه سوبسید دار داخلی
- صنایع آلاینده نیازمند ارزیابی زیست محیطی مصوب هیات وزیران
- صنایعی که محصولاتشان را به کشور جمهوری اسلامی ایران صادر می نمایند و باید با استانداردهای ملی ایران انطباق داشته باشند.
- صنایع غذایی که آزمایشات آنها در منطقه آزاد چابهار امکان پذیر نباشد.
- صنایع دخانیات
- صنایع تولید مواد منفجره و تسلیحات که درانحصار نهادهای امینتی هستند.
- هواپیماسازی
- کشتی سازی و یراق کشتی به علت محدودیت ساحلی و زیست محیطی
- کشاورزی به علت عدم پیش بینی فضا در طرح جامع
- معافیت ورود ماشین الات و مواد اولیه خارجی از عوارض گمرکی
- امکان تامین نیروی متخصص از خارج در صورت در دسترس نبودن نیروی کار ایرانی
- امکان صدور 100% تولیدات حاصل از مواد اولیه ایرانی به سرزمین اصلی بدون عوارض گمرکی
- امکان صدور بخشی از محصول حاصل از مواد اولیه خارجی به داخل کشور بدون پرداخت عوارض و یا پرداخت عوارض مواد اولیه
می توانید تمام و یا قسمتی از آن را به سرزمین اصلی صادر نمایید و این تابع شرایط ذیل می باشد:
- تا سقف درصد ارزش افزوده حاصل از بکارگیری منابع داخلی تایید شده توسط کمیسیون ارزش افزوده معاف از عوارض گمرکی می باشد.
- از سقف ارزش افزوده تا سقف درصد مجاز تعیین شده توسط کمیسیون ارزش افزوده برای ورود به کشور نیازمند ثبت سفارش نمی باشد اما باید عوارض مواد اولیه خارجی را پرداخت نماید .
- مازاد بر درصد مجاز تعیین شده توسط کمیسیون ارزش افزوده کالای خارجی محسوب شده و در ورود به سرزمین اصلی نیازمند ثبت سفارش و انجام تشریفات قانونی واردات کالای خارجی می باشد.مازاد بر درصد مجاز می تواند بدون عوارض به سایر مناطق آزاد و یا اینکه به خارج از کشور صادر گردد.
بله ؛ کالای تولیدی حاصل از مواد اولیه داخلی تماماً می تواند در منطقه آزاد فروخته شود اما کالای تولیدی حاصل از مواد اولیه خارجی باید تشریفات اخذ مصوبه کمیسیون ارزش افزوده را مبنی بر تعیین درصد ارزش افزوده و درصد ارزش مجاز را طی کندو تابع تشریفات گمرکی منطقه آزاد چابهار می باشد.فقط کالاهایی که دارای مشتری در داخل منطقه آزاد چابهار باشد می تواند در داخل منطقه آزاد چابهار به فروش برود.
اخذ کمیسیون ارزش افزوده پس از اخذ پروانه بهره برداری امکان پذیرمی باشد و برای آن می بایست کلیات طرح تولید را تکمیل و تحویل مدیریت تسهیل و گسترش تولید بدهید.
مجوز سرمایه گذاری ، مدارک ثبت شرکت ، پایان کار و یا سند اجاره و مالکیت محل فعالیت ، پرداخت هزینه های لازم ، ارائه جواب استعلامات خاص در صورت نیاز( مثل بهداشت، استاندارد و...)، پروانه بهره برداری قدیمی (برای تمدید)
بایستی فرم ورود منابع را از مدیریت تسهیل و گسترش تولید اخذ و به همراه مدارک لازم شامل قبض انبار، فاکتور، پکینیگ لیست، و ... جهت بررسی و تایید به مدیریت یاد شده تحویل دهید.
برای این منظور ضرورت دارد گزارش تولید خود را در هر مرحله تولید ارائه نمایید تا پس از تایید برای تشریفات صدور به سرزمین اصلی، خارج از کشور و یا فروش در منطقه به گمرک معرفی شوید.
- اصل فرم تعیین نام تکمیل و تائید شده واحد ثبت شرکتها 1 نسخه
- مجوز تاسیس صادره از سوی واحد سرمایه گذاری سازمان 1 نسخه
- مجموعه فرمهای ثبتی تکمیل شده و امضاء شده از سوی کلیه شرکاء یا سهامداران (و بازرسان) 2 نسخه
- کپی برابر اصل مدارک هویتی شرکاءیا سهامداران و هیئت مدیره یا (بازرسان) شرکت کپی سند یا قرارداد مکان فعالیت به همراه کدپستی ( برای اتباع خارجی این مدارک و دیگر مدارک مورد نیاز بایستی به تائید وزارت خارجی کشور متبوع و سفارت یا کنسولگری جمهوری اسلامی ایران مستقر در آن کشور رسیده باشند) 1 مجموعه
- ارائه گواهی بانکی مبنی بر تودیع حداقل 35% سرمایه شرکت در یکی از بانکهای مستقر در منطقه
- در شرکت با مسئولیت محدود تعداد شرکا حداقل ٢ نفر و در شرکت سهامی خاص تعداد سهامداران حداقل ٣ نفر می باشند.
- واگذاری سهام در سهامی خاص با نقل و انتقال عادی انجام می شود ولی در شرکت با مسئولیت محدود باید با رضایت 4/3 دارندگان سرمایه که اکثریت عددی نیز داشته باشند و در دفتر خانه اسناد رسمی انجام شود.
- انتخاب بازرس اصلی و علی البدل در شرکت سهامی خاص اجباری است ولی در شرکت با مسئولیت محدود لزومی ندارد.
- مدت مدیریت در شرکت سهامی خاص حداکثر دوسال می باشد که قابل تمدید است و در شرکت بامسئولیت محدود می توان مدیران شرکت را برای مدت نامحدود انتخاب نمود و همچنین مخیر خواهند بود که مدتی برای مدیران در اساسنامه شرکت مقرر دارند.
شخص حقوقی باید نماینده ای از طرف خود انتخاب کند و سپس مدارک شناسایی شخص حقوقی به علاوه مدارک شناسایی نماینده همراه با سایر مدارک لازم برای ثبت شرکت به اداره ثبت شرکتها ارائه گردد.
بلی، یعنی دو شركت با نام مثلا”شركت پخش آمل” نباید وجود داشته باشد. چون در عرصه عمل وجود دو شركت با دو نام مشابه موجبات سوء استفاده مدیران یك شركت ضعیف از نام یك شركت قوی در بازار می شود كه همین امر دعاوی زیادی را در دادگاهها در پی داشته است. همچنین نام برند و علامت تجاری یك شركت را دیگری نمی تواند استفاده كند. مثلا شما از نام “گوگل” نمی توانید استفاده كنید چون علاوه بر اینكه نام شركت دیگری است یك برند معتبر در سرتا سر دنیاست.
گرچه به استناد ماده ١٠٩ل.ا.ق.ت مدیریت مدیران كه در اساسنامه معین می شود نباید از دو سال تجاوز نماید لیكن قانونگذار برای جلوگیری از اختلال در امر مدیریت شركت در ماده ١٣٦ مقرر داشته كه: (در صورت انقضا مدت ماموریت مدیران و تا زمان انتخاب مدیران جدید،مدیران سابق كماكان مسئول امور شركت و اداره آن خواهند بود…) لذا تاكید بر این بوده كه مدیران سابق، بازرسین یا صاحبان حداقل ٣/١ سهام، مجمع عمومی عادی سهامداران را برای انتخاب مدیران لاحق دعوت نمایند در غیر اینصورت در قسمت اخیر ماده مزبور به هر ذینفع حق داده شده كه از مرجع ثبت شركتها دعوت مجمع عمومی عادی را برای انتخاب مدیران تقاضا كند.
مدت واگذاری زمین براساس برنامه زمان بندی اعلام شده توسط متقاضی 24 ماه تا 36 ماه می باشد. و در صورت موافقت مدیر عامل محترم سازمان تا 60 ماه قابل تمدید می باشد.
شرایط پرداخت آن طبق مصوبه هیئت مدیره سازمان منطقه 20% از کل مبلغ قرارداد بصورت نقد هنگام عقد قرارداد بعنوان پیش پرداخت دریافت و 80% الباقی طی 24 تا 36 ماه به صورت چک به امور مالی سازمان تحویل و رسید دریافت می نماید.
متقاضی مكلف است حداكثر ظرف مدت یک ماه از تاريخ تحويل زمين نقشه هاي ساختماني شامل: پلان، نما، مقاطع و جانمايي و غيره را براساس ضوابط و مقررات سازمان، كه اقرار مي كند و از آن اطلاع كامل دارد، همراه با برنامه زمان بندي، جهت بررسي و صدور تاييديه به سازمان تسليم نمايد و در صورت ابلاغ نظرات اصلاحي از سوي سازمان، نظرات مذكور را در نقشه ها اعمال و نتيجه را حداكثر ظرف 15 روز به سازمان اعلام نمايد.
به منظور تشویق سرمایه گذاران برای اجرای به موقع طرح های سرمایه گذاری در مواردی که موضوع قرارداد (به غیر از سهم کاربری های مسکونی و تجاری) در مدت تعیین شده در قرارداد، بدون تمدید زمان و بدون هرگونه تخلف از پروانه صادره ، تراکم و کاربری تعیین شده به اتمام رسیده و تعهدات طرف قرارداد به طور کامل محقق شده باشد، سازمان می تواند بر اساس جدولی که توسط هیئت مدیره و متناسب با نوع و ارزش کار تعیین می شود. حداکثر تا سی درصد مبلغ قرارداد را به عنوان پاداش تسریع در اجرای طرح های سرمایه گذاری به طرف قرارداد مسترد نماید.
اخطار فسخ صادر و با رعایت تبصره 3 دستورالعمل با تمدید پروانه ساخت مهلت سه تا شش ماهه برای شروع مجدد داده می شود، در صورت عدم شروع فعالیت در مهلت تعیین شده، سازمان قرارداد را بدون الزام به جلب توافق طرف قرارداد فسخ نموده و هزینه های مفید انجام شده طرف قرارداد اولیه به قیمت روز کارشناسی رسمی از محل فروش مزایده ای ملک یا فروش به متقاضی جایگزین، در وجه طرف قرارداد اولیه پرداخت می گردد.
سرمايه گذاري خارجي در مناطق آزاد ، آزاد شناخته شده اند و در حال حاضر شامل شش منطقه قشم، كيش، چابهار، بندر انزلي، اروند و ارس ميباشد.مناطقي كه تحت عنوان مناطق ويژه اقتصـادي مناطق آزاد تجاري-صنعتي جمهوري اسلامي ايران صورت مي گيـرند نيز مي تواننـد از مزاياي قانون مزبور، مشروط به طي تشريفات قانوني اخذ مجوز سرمايه گذاري، برخوردار شوند. از آنها ياد ميشود جزئي از سرزمين اصلي ميباشند و به همين لحاظ سرمايه گذاري در اين مناطق نيز به مثابه سرمايه گذاري در سرزمين اصلي تلقي ميگردد. درهرحال باتوجه به دامنه شمول قانون سرمايه گذاري خارجي به قلمرو جمهوري اسلامي ايران، سرمايه گذاريهاي خارجي كه در تابع مقررات خاص سرمايه گذاري در اين مناطق ميباشد. منظور از مناطق آزاد، مناطقي است.
به دو صورت:
1- در قالب شخص حقیقی به نام سرمایه گذار و یا وکیل وی با ارائه وکالت نامه رسمی
2- در قالب شخصیت حقوقی دارای شرکت ثبت شده و مورد تایید سازمان متبوع
افراد در هر سن و جنس و ملیت که هستند می توانند درخواست خود را ارائه نمایند و در صورتی که سرمایه گذاربه دلایل مختلف اعم از عدم حضور در شهر مورد نظر و یا نرسیدن به سن قانونی و یا سهولت سن و هر گونه مشغله دیگر با دادن وکالتنامه می توانند سرمایه گذاری نمایند.
ابتدا سرمایه گذار مدارک لازم به شرح ذیل را جهت دریافت مجوز فعالیت بازرگانی به مدیریت تجهیز و گسترش سرمایه ارائه می نماید:
- کپی شناسنامه ،کارت ملی، کارت پایان خدمت و گواهی عدم سوپیشینه مدیرعامل شرکت در شرف تاسیس (اتباع خارجی کپی پاسپورت مدیرعامل و پرینت حساب 3.000.000.000ريال)
- اصل و کپی فرم تعیین نام شرکت تائید شده توسط واحد ثبت شرکت ها
- بهره برداران مالک : اصل و کپی سند محل فعالیت ،بهره برداران مستاجر :اصل و کپی قرارداد اجاره و نامه مجتمع
- تکمیل فرم درخواست سرمایه گذاری
- واریز مبلغ 2.600.000 ريال از طریق کارت خوان تعریف شده از سوی امور مالی در سیستم؛
بعد از دریافت مدارک و واریز مبلغ ذکر شده درصورت داشتن مکان و ارائه سند مالکیت و یا قرارداد اجاره پرونده موجود در بایگانی را بررسی و در صورت عدم منع قانونی ، مجوز فعالیت بازرگانی صادر میگردد.
شرکتهای جدیدالتأسیسی که مکان فعالیت ندارند و در سال اول فعالیت خود نیاز به مطالعات امکان سنجی و فرصت بیشتر جهت تهیه دفتر می خواهند از دفتر مجازی یا صندوق پستی سازمان استفاده می کنند. دفتر مجازی برای شرکتهای ثبت شده صادر نمی شود. در سال دوم فعالیت شرکتها ملزم به ارائه مکان مناسب می باشند. این دفاتر در اکثر مناطق آزاد رایج است و زمینه ساز شروع فعالیتها است. فقط جهت فعالیت بازرگانی که مکان فعالیت آن دفتر پستی باشد پروانه بهره برداری صادر می گردد.
قراردادهای دفاتر مجازی که مدت آنها شش ماهه می باشد قابل تمدید هستند و قراردادهایی که مدت آنها یکسال می باشد غیرقابل تمدید می باشند که متقاضی پس از اتمام مدت قرارداد اجاره یکساله می بایستی مکانی در محدوده منطقه با کاربری متناسب با موضوع فعالیت خود اختیار نماید.
سرمایه گذاران خارجی ابتدا طی نامه کتبی درخواست مجوز فعالیت نموده و پس از دریافت استعلام از واحد کار و اشتغال و ارائه پرینت حساب و یا گواهی بانکی به مبلغ 3.000.000.000 ريال و سایر مدارک لازمه، مجوز فعالیت بازرگانی برایشان صادر می گردد.
مطابق دستورالعمل شرکتهایی مجاز به واردات خودرو می باشند که زمین ملکی با کاربری نمایشگاهی از سازمان خریده باشند. تأیید کاربری زمین باید به تأیید واحد شهرسازی رسیده باشد. این شرکتها باید در اساسنامه خود نمایشگاه خودرو را ذکر نموده و سایر شرایط ورود خودرو را رعایت نمایند.
بلی، یک شرکت می تواند با ارائه مکان برای هر فعالیت متناسب با فعالیتی که می خواهد انجام دهد در پنج زمینه بازرگانی، صنعتی، خدماتی، گردشگری و حمل و نقل و ترانزیت فعالیت نماید.
مدیرعامل شرکت در شرف تأسیس خارجی درخواست خود را به مدیریت تجهیز و گسترش بازار سرمایه ارائه می نمایند. این مدیریت از واحد کار و خدمات اشتغال منطقه صلاحیت نامبرده را استعلام می نماید. پس از تأیید صلاحیت پرینت حساب یا گواهی معادل بر 3،000،000،000 ریال از متقاضی به همراه سایر مدارک صدور مجوز دریافت شده و مجوز صادر می گردد.
صدور مجوز تولیدی دو حالت دارد:
الف – متقاضیانی که مکان در اختیار دارند: این افراد درخواست کتبی خود را که منضم به ذکر مکان فعالیت و نوع فعالیت و طرح توجیهی می باشد به مدیریت تجهیز و گسترش بازار سرمایه ارائه می نمایند. استعلام های مرتبط از قبیل زیست محیطی، کاربری و ... انجام و سپس سایر مدارک صدور مجوز دریافت و مجوز فعالیت صادر می گردد. بعد از صدور مجوز، ثبت شرکت، صدور مجوز سرمایه گذاری، صدور کارت بازرگانی، نصب ماشین آلات، تولید آزمایشی و صدور پروانه بهره برداری انجام می گردد.
ب – متقاضیانی که مکان در اختیار ندارند و از سازمان درخواست مکان دارند: متقاضیانی که مکان در اختیار ندارند و از سازمان درخواست زمین یا سوله می نمایند، این افراد درخواست کتبی خود را به مدیریت تجهیز و گسترش بازار سرمایه ارائه می نمایند. پروسه واگذاری زمین جهت این افراد طی می گردد. از قبیل: بررسی طرح توجیهی، دریافت استعلام های مرتبط، تکمیل مدارک، طرح موضوع درخواست در کمیسیون سرمایه گذاری، جانمایی، تعیین قیمت و دریافت مصوبه هیأت مدیره. سپس مجوز فعالیت صادر می گردد. پس از صدور مجوز فعالیت قرارداد تنظیم می گردد. پس از امضا و ابلاغ قرارداد اگر شرکت ثبت نشده باشد یا تغییرات ثبتی لازم باشد انجام و سپس مجوز سرمایه گذاری صادر می گردد. در این مرحله صدور کارت بازرگانی، تحویل زمین، صدور مجوز ساخت، ساخت و تکمیل بنا و دریافت پایان کار، نصب ماشین آلات، گزارش تولید آزمایشی و پروانه بهره برداری انجام می گردد.
از نظر مقررات قانـون سرمايه گذاري خارجي تفاوتي ميان سرمايه گذاري جديد و سرمايه گذاري در يك واحد اقتصادي موجود وجود ندارد و كليه سرمايه گذاران خارجي مي توانند در هر زمان مبادرت به سرمايه گذاري در يك طرح جديد و يا بنگاه اقتصادي موجود نمايند. با اين توضيح كه پذيرش سرمايه گذاري در واحدهاي موجود منوط به ايجاد ارزش افزوده جديد در نتيجه افزايش سرمايه گذاري، ارتقاء مديريت، توسعه صادرات و بهبود سطح فن آوري درهمان واحد گردد.
هرگونه فعالیت اقتصادی که در محدوده منطقه آزاد صورت پذیرد و بهره برداری دارای شرکت ثبت شده و مجوز بهره برداری باشد از تاریخ مندرج در مجوز به مدت 20 سال از پرداخت هرگونه مالیات معاف می باشد.
پس از ارائه مدارک مورد نیاز از قبیل طرح توجهی فنی اقتصادی، توانایی مالی، مدارک شناسایی شخص حقیقی و حقوقی و تایید طرح زمین مورد نظر با کاربری مشخص جانمایی، تعیین قیمت کمیته ارزشیابی میشود و پس از تصویب هیات مدیره سازمان با شرایط معمول و پیش پرداخت تا 20 درصد نقد و الباقی طی اقساط 24 تا 60 ماهه (با توجه به برنامه زمان بندی و نوع طرح) واگذار می گردد. که پس از پایان اقساط و باشرایط بهره برداری سند قطعی صادر می گردد.
اتباع خارجی با هر میزان سهم می توانند در مناطق آزاد شرکت ثبت کنند و پس از آن اقدام به فعالیت صنعتی با خرید زمین از مناطق آزاد نمایید امکان واگذاری زمین به شرکتهای ثبت شده در مناطق آزاد مجاز است. سرمایه گذاران خارجی با اخذ مجوز سرمایه گذاری می توانند از مزایای قانونی مناطق آزاد استفاده نمایند. چنانچه طرح سرمایه گذاری خارجی منجر به تشکیل شرکت عمرانی گردد منظور شرکتی است که صرف نظر از تابعیت شرکا و سهامداران طبق قانون تجارت ایران تشکیل و در منطقه آزاد به ثبت رسیده باشد. امکان واگذاری زمین میسر است.
وسعت جغرافیایی، نزدیکی به به آبهای بین المللی، تنها بندر تجاری ایران در خارج از تنگه هرمز، دسترسی به بازارهای آسیای میانه و افغانستان، تسهیلات فروش و اجاره بلند مدت برای سرمایه گذاران خارجی، واقع شدن در سریعترین و نزدیکترین مسیر به بازار جهانی، نزدیکی به کشورهای پرجمعیت جنوب آسیا (هند – پاکستان)
هر چند سرمایه گذار ی خارجی در مناطق آزاد تجاری صنعتی تابع مقررات سرمایه گذاری در مناطق آزاد است ولی این امکان میسر است که سرمایه گذاراران خارجی بر اساس قانون سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد سرمایه گذاری نموده و از پوشش حمایتی قانون یاد شده بر خوردار شوند.