به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد چابهار به نقل از فرینا اربابی افزود: اگر مسیر این چشمانداز بخوبی طی شود، مطمئنا منطقه آزاد چابهار در آینده، مبادی صادرات مجدد به کشورهای همسایه و منطقه خواهد شد و در اقتصاد کشور و رشد ناخالص تولید ملی سهم بسزایی خواهد داشت.
وی ادامه داد: براساس این چشمانداره پیشبینی ما این است که از محل تولید محصولاتی که در منطقه آزاد تولید و وارد بازار کشور میشود، ده برابر افزایش مییابد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار ضمن اشاره به صادرات میلیون دلاری منطقه آزاد چابهار در سال 1403، گفت: باتوجه به جایگاه و ظرفیتهایی که منطقه آزاد چابهار دارد، انتظارِ نقش آفرینی منطقه آزاد چابهار در اقتصاد ملی خیلی بیشتر از این است، چرا که چابهار یک منطقه تجاری و راهبردی در جنوب شرق کشور برای سرمایهگذاریهای بزرگ مقیاس و صادرات محسوب میشود.
**برای توسعه حمل ونقل، انرژی و بهبود گسترش زیرساختها، منطقه آزاد چابهار دو برنامه مدون و جامع دارد
محمد سعید اربابی با اشاره به توسعه حمل و نقل، انرژی و گسترش زیرساختها در منطقه آزاد چابهار خاطر نشان کرد: سیاستگذاریهای منطقه آزاد در حوزه توسعه زیرساختها و حمل و نقل در دو نقطه معطوف شدهاست، نقطه اول منطقه آزاد چابهار است و نقطه دوم مرز ریمدان، که برای هر دو نقطه دو برنامه مجزا و مدون پیشبینی شده است.
وی بیانکرد: چابهار محور ترانزیت کالای کشور است و نگاه ملی به حوزه ترانزیتی به چابهار یک نگاه خاص و ویژه است، چون چابهار هم در حوزه کریدور شمال ـ جنوب وهم کریدور شرق ـ غرب، با اتصال به کشورهای منطقه میتواند با توسعه زیرساختهای ترانزیتی، برای کشور منبع درآمد و سرمایه باشد.
اربابی تصریح کرد: برای دستیابی به اهداف بلندمدت در چابهار، سازمان بنادر و دریانوردی در چابهار با ایجاد زیرساختها و افزایش خطوط کشتیرانی بستر خوبی برای ترانزیت کالا فراهم کردهاست، فراهمسازی زیرساختهای بندری در چابهار به معنای سرعت بخشیدن به توسعه تجارت با کشورهای دنیاست.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: یکی دیگر از اهداف سازمان منطقه آزاد چابهار، اتصال مرز ریمدان به راه آهن چابهار و راه آهن سراسری است، که خوشبختانه مطالعات این طرح توسط وزارت راه و شهرسازی موافقت شده است.
وی تاکیدکرد: اتصال مرز ریمدان به معنای اتصال ایران به کریدور اقتصادیپاکستان و چین(سیپک) است که از طریق آن ما به راحتی میتوانیم تولیدات داخلی خود، و کالاها دیگر کشور مثل ترکیه و عراق به چین و پاکستان و کشورهای شرق آسیا از طریق این خط راه آهن صادر و یا وارد کنیم.
**مزیتهای منطقه آزاد چابهار نسبت به سایر مناطق آزاد کشور
اربابی در رابطه با مزیتهای سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: بندر چابهار و منطقه آزاد چابهار تنها بندر و منطقه آزاد اقیانوسی ایران و اولین نقطه ورود کشتیهای تجاری از جنوب شرق آسیا و شبه قاره هند به ایران است که این اولین مزیت جغرافیایی چابهار محسوب میشود.
وی ادامه داد: دومین مزیت چابهار معافیتهای مالیاتی، معافیتهای ارزش افزوده تولید، واگذاری زمین، تقسیط نرخ واگذاری زمین، معرفی سرمایهگذاران به بانک و صندوق ملی جهت دریافت تسهیلات بانکی و... است که هدف از این مشوقها ترغیب سرمایهگذاران برای توسعه این بندر به مکانی جذاب برای سرمایهگذاری است.
رئیس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد چابهار همچنین برای عملیاتی کردن تحقق شعار سال که با نام سال «سرمایهگذاری برای تولید» از سوی مقاممعظم رهبری نامگذاری شدهاست گفت: اولینکاری که باید در سال 1404 خیلی زود اتفاق بیافتد احداث ترمینال فرودگاهی در شأن و جایگاه شهر چابهار است و در کنار آن ما باید مرز ریمدان را خاص ببینیم باید زیرساختهای ریمدان در حوزه جاده، آب، برق در سال جدید فراهم شود تا سرمایهگذار بتواند در مرز باخیالی آسوده سرمایهگذاری کند.
اربابی همچنین گفت: در سال 1404 زیرساختهای گردشگری باید برای گردشگران تقویت شود، چرا که گردشگری امروزه مثل تولید، یک صنعت محسوب میشود.
وی عنوان کرد: باکمک سرمایهگذاران داخلی و خارجی در سال جاری بدنبال احداث و افزایش آمار هتل در منطقه آزاد چابهار هستیم و امیدواریم تا دو سال آینده حدود دو هزار تخت به هتلینگ شهر چابهار و حومه افزوده شود.
رئیس هیاتمدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزادچابهار در پایان خاطر نشان کرد: امیدواریم سال 1404 با تحقق شعار سال، برای جوانان سال اشتغال باشد، تمام تلاش همکاران ما در سازمان منطقه آزاد، ایجاد اشتغال، تولید و تحقق شعار سال خواهد بود.
**گفتگو از: خدیجه صادقی، رئیس امور رسانه و روابط عمومی سازمان منطقه آزاد چابهار