ماده 1 ـ در اين تصويبنامه واژههاي زير به جاي عبارتهاي مشروح مربوط به كار ميرود:
سرزمين اصلي : كشور جمهوري اسلامي ايران به استثناي مناطق آزاد تجاري ــ صنعتي
سازمان : سازمان هريك از مناطق آزاد تجاري ــ صنعتي جمهوري اسلامي ايران
منطقه : هر يك از مناطق آزاد تجاري ــ صنعتي جمهوري اسلاميايران
سرمايهگذاري : به كارگيري سرمايه در اشكال مختلف در هر يك از فعاليتهاي اقتصادي به منظور توليد كالا و يا خدمت.
سرمايه خارجي : كليه سرمايههاي موضوع ماده (3) اين مقررات (به استثناي وجوه ريالي) كه توسط اتباع ايراني از خارج ازسرزمين اصلي به مناطق وارد ميشود.
سرمايه ارزي : سرمايههاي موضوع ماده (3) اين مقررات (به استثناي وجوه ريالي) كه توسط اتباع ايراني از خارج از سرزمين اصلي به مناطق وارد شود.
سود ويژه : مازاد درآمد تحقق يافته يك بنگاه بر هزينههاي واقع شده در يك دوره مالي كه از فعاليتهايي كه به قصد انتفاع صورت گرفته است، ناشي و طبق اصول پذيرفته شده حسابداري شناسايي و اندازهگيري شود.
ماده 2 ـ كليه اشخاص حقيقي و حقوقي و مؤسسات اعم از ايراني و خارجي و سازمانهاي بينالمللي طبق اين مقررات ميتوانند مستقلا و يا با مشاركت سازمان و شركتهاي تابع آن يا با مشاركت يكديگر در مناطق آزادسرمايهگذاري نمايند و سرمايه پذيرفته شده آنان مشمول اين مقررات ميشود.
ماده 3 ـ سرمايه از لحاظ اين مقررات عبارت است از: الف ــ وجوه ريالي و ارزهاي قابل تبديل در مناطق (هر منطقه).
ب ــ ماشينآلات، تجهيزات، لوازم و ابزاركار.
پ ــ حقوق مالكيت صنعتي شامل حق اختراع، دانش فني و علايم و نامهاي تجاري.
ت ــ وسايل حمل و نقل زميني، هوايي و آبي مربوط به موضوع سرمايهگذاري.
ث ــ تمام يا قسمتي از سود ويژه قابل انتقال كه در مناطق آزاد حاصل و به سرمايه اصلي اضافه شده يا در فعاليت مجاز ديگري كه مشمول اين مقررات باشد، به كار انداخته شود.
تبصره ـ در موارد خاص قبول مواد اوليه و قطعات نيمه ساخته به تشخيص سازمان مناطق به عنوان بخشي از سرمايه خارجي امكانپذير است.
ماده 4 ـ سرمايهها تحت شرايط پذيرفته شده و مشمول اين مقررات خواهند بود:
الف ــ در فعاليتهاي مجاز در هر منطقه به كار برده شود.
ب ــ مراحل كامل اخذ مجوز سرمايهگذاري و ثبتسرمايه موضوعمواد (6) و(7) را طي كند.
پ ــ مستلزم اعطاي امتياز يا حقوق انحصاري به سرمايهگذار توسط سازمان نباشد.
ماده 5 ـ سرمايهگذاران خارجي ميتوانند در فعاليتهاي اقتصادي منطقه به هر نسبتي سرمايهگذاري نمايند.
ماده 6 ـ سرمايهگذاران موضوع ماده (2) اين مقررات كه ميخواهند سرمايه خود را به هريك از مناطق آزاد وارد كنند، بايد درخواست خود را به همراه پرسشنامهاي كه توسط دبيرخانه و سازمانهاي مناطق تهيه و در اختيار آنها قرار خواهد گرفت به سازمان هر منطقه تسليم نمايند. درخواستهاي واصله در هر منطقه توسط سازمان همان منطقه مورد بررسي قرار ميگيرد و مجوز سرمايهگذاري توسط سازمان همان منطقه صادر ميشود.
تبصره 1ـ درخواستهاي سرمايهگذاران خارجي كه متقاضي تضمين و حمايت (موضوع ماده (21) قانون اصلاح قانون چگونگي اداره مناطق آزادتجاري - صنعتي جمهوري اسلامي ايران) ميباشند، توسط كميتهاي مركب از نمايندگان دبيرخانه شورايعالي مناطق آزاد (رييس كميته)، سازمان سرمايهگذاري و كمكهاي اقتصادي و فني (وزارت امور اقتصادي و دارايي) و سازمان مديريت و برنامهريزي كشور بررسي خواهد شد و بر اساس پيشنهاد كميته مذكور و تصويب اكثريت وزراي عضو شورايعالي مناطق آزاد، مجوز سرمايهگذاري براي آنها صادر ميشود.
تبصره 2ـ هرگونه تغيير درمشخصات درج شده در پرسشنامه و مجوز سرمايهگذاري با اطلاع سازمان و حسب تشخيص،با موافقت مرجع صادركننده مجوز، صورت ميگيرد.
تبصره 3ـ بهرهبرداري از فعاليت موضوع مجوز سرمايهگذاري منوط به صدور مجوز بهرهبرداري توسط سازمان ميباشد.
ماده 7 ـ دارنده مجوز سرمايهگذاري موظف است ظرف مدتي كه در مجوز سرمايهگذاري تعيين ميشود، درصد معيني از سرمايه را براي شروع عمليات اجرايي موضوع مجوز سرمايهگذاري به منطقه وارد نمايد.
ماده 8 ـ ورود و ثبت سرمايه در مناطق آزاد به ترتيب زير صورت ميگيرد:
1- سرمايههاي موضوع بند (الف) ماده (3) اين مقررات به حساب واحد مورد سرمايهگذاري نزد بانكها (يا مؤسسات اعتباري مجاز) واريز ميگردد. با احتساب معادل ريالي يا ارزي حسب مورد درتاريخ واريز طبق گواهي بانك (يا مؤسسه اعتباري مجاز) به عنوان سرمايه سرمايهگذار در دفاتر سازمان هر منطقه ثبت ميشود.
2ـ سرمايههاي موضوع بندهاي (ب) و (ت) ماده(3) اين مقررات در حدود مندرج در مجوز سرمايهگذاري براساس ارزش سيف آنها به موجب اسناد و صورت حسابهاي مربوط پس از رسيدگي توسط سازمان هر منطقه مجموعا به يكي از ارزهاي قابل تبديل، در تاريخ ترخيص تعيين و ضمن ثبت ارزش ارزي، معادل ريالي آن به نرخ روز بازار ارز منطقه، از همان تاريخ به عنوان سرمايه سرمايهگذار در دفاتر سازمان هر منطقه ثبت ميشود.
3ـ سرمايههاي موضوع بند (پ) ماده(3) اين مقررات پس از تأييد ارزش آنها توسط سازمان هر منطقه قابل ثبت به عنوان سرمايه در دفاتر هر سازمان ميباشد. چگونگي زمانبندي اختصاص ارزش دانش فني به حساب سرمايه به موازات انتقال دانش فني صورت ميگيرد.
4ـ سرمايههاي موضوع بند (ث) ماده (3) اين مقررات پس از تأييد مؤسسه حسابرسي مورد وثوق سازمان هر منطقه به ترتيب زير به عنوان سرمايه سرمايهگذار، در دفاتر سازمان هر منطقه ثبت ميشود:
الف ــ با هدف افزايش سرمايه به منظور توسعه سرمايهگذاري در همان واحد، پس از كسب موافقت سازمان هر منطقه.
ب ــ با هدف افزايش سرمايه براي ساير موارد در همان واحد، بااطلاع سازمان هر منطقه.
پ ــ با هدف سرمايهگذاري در فعاليت ديگري غير از فعاليتي كه براي آن مجوز صادر شده است، پس از طي مراحل موضوع ماده ) (6اين مقررات.
5 ـ هر گاه تمام يا قسمتي از سرمايه غير نقدي وارده طبق تشخيص سازمان ناقص، معيوب و يا غيرقابل استفاده باشد و يا با مشخصات اظهار شده در تقاضا منطبق نباشد و يا بيش از ارزش واقعي آن اظهار شده باشد، آن قسمت از بها كه مورد تأييد سازمان قرار نگرفته است در حساب سرمايه منظور نميشود.
6 ـ چنانچه كالاهاي سرمايهاي موضوع بندهاي )ب( و )ت( ماده) (3اين مقررات كه متعلق به سرمايهگذاران خارجي بوده و قبلا در سرزمين اصلي به كار انداخته شده است با اخذ مجوز از مراجع ذيربط در سرزمين اصلي به مناطق انتقال يابند، انتقال اين كالاها از موارد نقل و انتقال سرمايه داخلي محسوب ميشود و تابع ضوابط اين تصويبنامه خواهد بود.
ماده 9 ـ سرمايهگذار ميتواند سرمايهاي را كه به منطقه وارد ميكند، بيمه نمايد. در صورتي كه به دليل وقوع حادثه، مؤسسه بيمه مزبور طبق مقررات بيمهنامه جانشين سرمايهگذار شود، اين جانشيني به واسطه پرداخت خسارت به بيمهگذار به رسميت شناخته ميشود اما انتقال سرمايه محسوب نميشود.
ماده 10ـ سرمايه سرمايهگذاران خارجي كه طبق ماده) (6اين مقررات به مناطق وارد ميشود مورد حمايت اين مقررات بوده واز مزايا و تسهيلات آن برخوردار ميباشد.
تبصره ـ سرمايه سرمايهگذاران خارجي كه پذيرش آنها مطابق تبصره (1) ماده (6) اين مقررات به تصويب اكثريت وزراي عضو شورايعالي مناطق آزاد رسيده باشد، چنانچه در مواردي به وسيله قانون به نفع عموم ملي شود يا اينكه از سرمايهگذاران ياد شده سلب مالكيت شود جبران عادلانه خسارت به عهده دولت جمهوري اسلامي ايران ميباشد. پرداخت خسارت به مأخذ ارزش بازاري سرمايهگذاري بلافاصله قبل از ملي شدن و يا سلب مالكيت خواهد بود و سرمايهگذار خارجي ظرف مدت سه ماه از تاريخ ملي شدن يا سلب مالكيت، تقاضاي جبران خسارت را به سازمان منطقه تسليم نمايد.
ماده 11 ـ كليه واحدهايي كه به موجب مجوز سرمايهگذاري در منطقه ايجاد ميشوند مكلفند همه ساله گزارش عملكرد و صورتهاي مالي خود را به سازمان ارسال نمايند. صورتهاي مالي بايد به تأييد مؤسسه حسابرسي مورد وثوق سازمان رسيده باشد.
ماده 12 ـ خروج سود ويژه و مبالغ مربوط به اصل و منافع حاصل از فعاليتهاي اقتصادي سرمايههاي خارجي و سرمايههاي ارزي ايرانيان و همچنين مبالغ ناشي از فروش، يا واگذاري اين گونه سرمايهها از مناطق مجاز است.
سازمان هر منطقه به درخواست اين گونه سرمايهگذاران و پس از احراز اين كه مبالغ مورد درخواست براي خروج از مناطق، حاصل به كار انداختن سرمايه ثبت شده سرمايهگذاران در موضوع مجوز سرمايهگذاري ميباشد و حصول اطمينان از موارد مندرج در تبصره زير، تأييد لازم را ظرف يك هفته از تاريخ وصول درخواست صادر مينمايد.
تبصره ـ سازمان هر منطقه بايد در بررسيهاي خود، ملاحظات مربوط به برخورداري سرمايهگذار از معافيتهاي مالياتي موضوع ماده (13) قانون چگونگي اداره مناطق آزاد تجاري ــ صنعتي و نيز خالص بودن مبالغ مورد درخواست براي خروج را مورد توجه قرار دهد.
ماده 13 ـ پرداختهاي مربوط به اقساط اصل وام و هزينههاي متعلقه، قراردادهاي حق اختراع، دانش فني، كمكهاي فني و مهندسي، علايم تجاري، مديريت و قراردادهاي مشابه درچارچوب طرحهاي سرمايهگذاري بر اساس قراردادهاي مربوط و صورتهاي مالي با اطلاع سازمان مجاز ميباشد.
ماده 14 ـ سرمايهگذاران ميتوانند سهام يا سهمالشركه خود را با موافقت سازمان منطقه به سرمايهگذاران ديگر واگذار نمايند. در اين صورت انتقال گيرنده از هر نظر جانشين سرمايهگذار اول ميشود.
ماده 15 ـ انتقال سرمايه از يك منطقه به منطقه ديگر تابع مقررات سرمايهگذاري در مناطق مبدأ و مقصد مي باشد.
ماده 16 ـ موارد اختلاف بين سرمايهگذار خارجي وطرف ايراني براساس قراردادها و توافقهاي كتبي حل خواهد شد.
ماده 17 ـ در صورتي كه سرمايه خارجي متعلق به دولت يا دولتهاي خارجي باشد، اينگونه سرمايهها خصوصي تلقي خواهدشد و تابع قوانين و مقررات تجاري بوده و از مصونيت دولتي و ديپلماتيك برخوردار نميباشد.