به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل منطقه آزاد چابهار به نقل از شاتا، حسین مدرس خیابانی، صبح امروز در نشست شورای توسعه چابهار که با حضور معاونین وزاری صمت، راه و شهرسازی، اقتصاد و دارایی و مسئولان ارشد استانی سیستان و بلوچستان در وزرات صمت برگزار شد گفت: با تاکیدات مقام معظم رهبری در توسعه سواحل مکران ، عزم جدی در وزارت صنعت بر توسعه بنادر چابهار از چهار ماه پیش شروع شد .
وی با اشاره به اینکه بندر چابهار جز ۴ بندر استراتژیک کشور است، اضافه کرد: بندرچابهار به دلیل قابلیت هایی که دارد یک گوهر شناخته نشده در جنوب شرقی کشور است چرا که تنها بندر اقیانوسی کشور میباشد و محور توسعه شرق کشور از آنجا می گذرد.
قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی با اشاره به همکاری خوب و مناسب با حضور همه دستگاه ها در توسعه منطقه چابهار گفت: وزارت صمت در توسعه منطقه چابهار پیشقدم بوده است.
وی با اشاره به اجرای مشوق های مختلف به منظور استفاده بخش خصوصی که از قابلیت های بندر چابهار، به ۲ هدف اساسی در توسعه و استفاده بندر چابهار تاکید کرد.
مدرس خیابانی بیان کرد: باید برنامه ریزی صحیحی از توزیع متوازن تخلیه کالاهای اساسی از بنادر جنوب و استفاده از آن داشته باشیم؛ چرا که حجم کالایی که در بندر امام خمینی و بندر شهید رجایی انجام می شود، به گونه ای است که به هیچ وجه به لحاظ تراکم و معطلی به صرفه نیست.
وی گفت: باید بار ورودی به بندر امام خمینی متوازن شود.
مدرس خیابانی بیان کرد: باید از نزدیکی و فاصله کم منطقه چابهار به استان های شرقی و همچنین دسترسی به آب های آزاد و کشورهایی که در همسایگی ما قرار دارند به عنوان یک مزیت استفاده کنیم.
وی با اشاره به اینکه به سبب پهلوگیری کشتی هایی که در این بندر انجام می شود فرصت خوبی است که چابهار جهش خوبی در توسعه داشته باشد، گفت: بندر چابهار قابلیت پهلوگیری کشتی های بالای ۸۰ هزار تن را دارد؛ همچنین ۱۵ اسکله بی نظیر با آبخوری ۱۴.۵ در ۱۶ را داراست.
قائم مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی توضیح داد: چابهار قابلیت زیادی در بکارگیری مخازن روغن دارد و پس از ساخت این مخازن باید روغن مورد نیاز استانهای شرقی کشور از این بندر حمل شود.
وی در ادامه افزود: حتی بعد از آن هم می توان کارخانه های تصفیه روغن را در بندر چابهار احداث کنیم.
مدرس خیابانی در بخش دیگری از صحبت هایش به جلسات مختلف هماندیشی با بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: درحال حاضر مقصد چند محموله نهاده های دامی بخش خصوصی بندر چابهار است، ورود بخش خصوصی در این بندر برای توسعه بندر چابهار بسیار تاثیرگذار است و تسهیلات ویژه ای برای بخش خصوصی در بندر چابهار ایجاد خواهد شد، تا بخش خصوصی به راحتی بتوانند از امکانات چابهاراستفاده کنند.
وی با اشاره به ناوگان حمل ونقل دوسر بار در بندر چابهار و امکان بارگیری و تخلیه کالاهای مختلف در این بندر، از برگزاری نشست با مسئولین شرکت ایمیدرو و شرکت شهرک های صنعتی، معاونت صنایع و دیگر بخشهای وزارت صنعت، معدن و تجارت خبرداد و گفت: با برنامه ریزی های انجام شده قرار است بخشی از صادرات مواد معدنی استان های شرقی ما از بندر چابهار انجام شود
مدرس خیابانی با اشاره به مزیت صادرات مواد معدنی از بندر چابهار گفت: وقتی کشتی برای واردات کالا در منطقه چابهار پهلو می گیرد و کامیونها در آنجا بارگیری می کنند، به تناسب آن می توانیم، صادرات داشته باشیم. بخشی از صادرات مواد معدنی را می توانیم از بندر چابهار داشته باشیم و کامیون هایی هم بار صادراتی را به مقصد چابهار حمل کند و آن هزینه حمل بار وارداتی را هم به شدت کاهش بدهند.
قائم مقام امور بازرگانی وزیر صمت از برنامه ریزی برای صادرات سنگ آهن، سنگ های تزیینی، کنسانتره، مس و سیمان خبرداد.
وی همچنین به ارائه مشوقهای ویژه بندر چابهار نسبت به دیگر مناطق اشاره کرد و گفت: به پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی و موافقت معاون محترم اقتصادی ریاست جمهوری و تصویب در مجلس شورای اسلامی، ۲ بندر شهید کلانتری و شهید بهشتی در زمره مناطق آزاد تجاری تعریف می شوند تا از قوانین و تخفیفات مناطق آزاد استفاده کنند.