به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل منطقه آزاد چابهار به نقل از تسنیم، منطقه آزاد چابهار تنها منطقه آزاد ایران است که مرز آبی، خشکی و هوایی ندارد؛ که این امر موجب شده منطقه آزاد چابهار از پایهترین ویژگی خود برای تسهیل و جذب کالا و سرمایه عقب بیفتد.
همه تحلیلگران اقتصادی معتقدند مرز بال توسعه مناطق آزاد است؛ مناطق آزاد را به مرزش میشناسند، باید تسهیل تولید، صادرات و ترانزیت کنند؛ چابهار اما پایهترین ویژگی برای رسیدن به هدف و ماموریت منطقه آزاد را ندارد.برای حل این مشکل توسعه منطقه آزاد چابهار از اوایل دولت دوازدهم در دستور کار قرار گرفت و لایحهای برای آن تنظیم شد؛
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار میگوید: سه لایحه برای توسعه منطقه آزاد چابهار تنظیم شده و در جریان است.
عبدالرحیم کردی میافزاید: لایحه اول که در کنار لایحه ایجاد ۸ منطقه آزاد جدید در مجلس تصویب شده و به شورای نگهبان رفته است مورد مخالفت این شورا قرار گرفته و دوباره به مجلس برگشته است.او تصریح میکند: ما برای اینکه حق چابهار ضایع نشود و زیرمجموعه ۸ منطقه آزاد جدید قرار نگیرد؛ یک لایحه مجزا و منفک از لایحه ایجاد ۸ منطقه آزاد جدید را در دولت اجرایی و به مجلس تقدیم کردیم؛ این لایحه پس از تصویب مجلس در جلسه علنی یکم دی ماه ۹۸ به شورای نگهبان رفت و در جلسه ۱۶ بهمن ماه ۹۸ این شورا مصوب شد و دیروز توسط رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شد.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار میگوید: این لایحه بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری را با حفظ حاکمیت سازمان بنادر در آنها به منطقه آزاد محلق میکند تا صاحبان بار و کالا از مزیتهای اقتصادی و رقابتی منطقه آزاد در بنادر استفاده کنند.تا پیش از این لایحه صاحبان بار و کالا در بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری مشمول عوارض و گرفتاریهای گمرکی بودند که با این الحاق این مشکل حل میشود و همه تسهیلات منطقه آزاد چابهار به بنادر تسری مییابد؛ با اینکار هم منطقه آزاد با مرز دریایی مرتبط و مرزدار میشود تا بهتر به ماموریتهای اقتصادی خود عمل کند و هم صاحبان بار و کالا از تسهیلات مناطق آزاد استفاده میکنند.
کردی ادامه میدهد: علاوه بر این لایحه، یک لایحه مجزای دیگر برای الحاق شهر چابهار و یک نقطه منفصل مرزی در مرز پاکستان برای مرزدار کردن زمینی منطقه آزاد هم تنظیم شده و هماکنون در کمیسیون اقتصادی مجلس است؛ هدف از این لایحه الحاق شهر چابهار به منطقه آزاد و توسعه شاخصهای اجتماعی و زندگی در شهر و همچنین توسعه محدوده منطقه آزاد برای بارگذاری صنایع سنگین است.
او میگوید: در محدوده فعلی منطقه بنا به پایشهای زیست محیطی بارگذاری بیشاز ۸ میلیون تن پتروشیمی و ۴ میلیون تن فولاد امکانپذیر نیست درحالی که طبق سند چشم انداز و برنامه توسعه سواحل مکران، ۲۰ میلیون تن پتروشیمی و ۱۰ میلیون تن فولاد پیش بینی شده که برای این امر با توسعه محدوده و الجاق شهر چابهار و اطراف آن این مشکل هم حل میشود.مدیرعامل منطقه آزاد چابهار تاکید میکند: در صورتی که این لایحه در مجلس و شورای نگهبان تصویب شود محدوده ۱۴ هزار هکتاری فعلی منطقه آزاد چابهار به ۶۷ هزار هکتار افزایش مییابد و کل شهر چابهار، شهر جدید تیس، روستاهای اطراف و یک نقطه منفصل مرزی در مرز ریمدان (مرز ایران و پاکستان) به منطقه آزاد چابهار ملحق خواهند شد.
یونس حقانی شهردار چابهار درباره لایحههای توسعهای منطقه آزاد چابهار میگوید: ما با الحاق صرف بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری مخالفیم، با این کار بندر از شهر جدا میشود و شهر عملاً دیگر ساحلی ندارد، ضمن آنکه بخشی از عوارض ساخت و ساز بندر برای توسعه شهری به شهرداری چابهار میرسد، اما با الحاق این عوارض از شهرداری سلب میشود و دست شهرداری برای توسعه شهری بستهتر از همیشه خواهد شد.
او ادامه میدهد: علاوه بر اینها، در حال حاضر عمده تمرکز سرمایهگذاران و طرحهای اقتصادی در محدوده منطقه آزاد چابهار متمرکز شده و اختلاف فاحش طبقاتی میان شهر و منطقه آزاد در جریان است، در شهر هزاران نفر حاشیهنشین زندگی میکنند و در منطقه آزاد خیابانها و ویلاهای لوکس هستند.
حقانی گفت : ما به دشدت پیگیریم که لایحه الحاق شهر چابهار هم به زودی تصویب شود تا با الحاق شهر چابهار، شهر هم از بودجهها و امکانات منطقه آزاد استفاده کند و توسعه یافتهتر شود و توازن بیشتری در توسعه ایجاد شود، در حال حاضر توسعه صرفاً به محدوده ۱۴ هزار هکتاری منطقه آزاد چابهار ختم شده و شهر محرومتر میشود.