جدیرترین اخبار :
  • افزایش پرواز های هفتگی فرودگاه چابهار
  • پزشکیان: قرار است از کارشناسان بین المللی برای مشورت دعوت کنیم، به شما اختیارات خواهیم داد
  • قانون اخذ مالیات ارزش‌افزوده در مناطق آزاد، اصلاح می‌شود/ اجرای مولدسازی دارایی‌های دولت با برنامه‌ریزی جدید/ مناطق آزاد را به دوران اوج خود می‌رسانیم
  • حضور مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در خبرگزاری فارس
  • ریگی: مطالعات کریدور ایران و افغانستان تکمیل شده است

ایران باید در مسیر برنامه توسعه‌ای چین قرار بگیرد/ چابهار هاب بهینه دسترسی به ۳ بازار بزرگ دنیا

اقتصادی | تاریخ خبر : 99/04/29 | تعداد بازید :1516
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با تاکید بر این که ایران باید در مسیر برنامه توسعه ای چین (یک جاده، یک کمربند) قرار بگیرد، گفت: چابهار هاب بهینه دسترسی به ۳ بازار بزرگ دنیاست.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل منطقه آزاد چابهار عبدالرحیم کُردی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با تأکید بر اینکه حمل‌ونقل ترکیبی نقش مهم و استراتژیکی در حمل‌ونقل دنیا دارد، اظهار کرد: در حمل‌ونقل ترکیبی خیلی عوامل درگیر است که اگر یکی از این عوامل لنگ بزنند، حوزه حمل‌ونقل دچار مشکل خواهد شد.

وی با طرح این پرسش که چرا چابهار در ادبیات بین‌المللی خیلی به آن توجه می‌شود، ادامه داد: در دروس اولیه اقتصاد می‌خوانیم که عوامل تولید شامل نیروی کار، مواد اولیه، زمین و فناوری است. یک عاملی که خیلی کم در قیمت تمام‌شده از آن غافل بودیم هزینه حمل‌ونقل بوده است. در یک دوره‌ای تا قبل از دهه 90 به دلیل شکاف فناوری بین رقبا، عدم امکان دسترسی‌های خوب برای نیروی انسانی هزینه حمل‌ونقل در قیمت تمام‌شده کالا خیلی موردتوجه قرار نمی‌گرفت.

وی ادامه داد: این در حالی است که در دو دهه اخیر اتفاقات مهمی در این بخش روی‌داده است؛ طرف در هند نشسته برای آمریکا کار می‌کند. سفارش کار آمریکا در کشور چین انجام می‌شود، در بحث مواد اولیه یک‌زمان گفته می‌شد باید کارخانه‌ها در کنار مواد اولیه مستقر شود، اما امروز از برزیل سنگ‌آهن به خلیج‌فارس می‌آید و در بندرعباس به ما 4 دلار می‌دهند.
وی بیان کرد: تأمین سنگ‌آهن از داخل کشور از سنگاه، جیرفت یا... 12 دلار است! درواقع اهمیت و اولویت مواد اولیه وزن خود را در قیمت تمام‌شده کالا را ازدست‌داده است.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار بابیان اینکه فناوری هم تقریباً چنین وضعیتی را دارد، گفت: یک روزی اپل می‌گفت من پول فناوری می‌گیرم و حالا حالاها کسی به من نمی‌رسد. الآن شیائومی چین رکورد اپل را شکسته است.
کُردی با اشاره به اینکه تولید فولاد یک روزی در انحصار کشوری بود اما ایران در این بخش به‌عنوان کشوری که دارای لایسنس است، معادلات را تغییر داده، اظهار کرد: در فضای رقابت کشور چین می‌گوید در سال 2030 به این نقطه برسم و در سال 2050 کشور اول شوم و دنیا را تسخیر کنم. وقتی چین این را می‌گوید همه منتظر هستند که آنها برنامه‌ای در این رابطه داشته باشند.

وی اضافه کرد: آن‌ها می‌گویند یک جاده یک کمربند؛ این بدان معناست که اگر چین می‌خواهد قدرت اول دنیا شود باید بر ابزارهای حمل‌ونقل و دسترسی و رسیدن به بازارهای هدف را داشته باشد. بنابراین کسی می‌تواند در عصر آینده و آرایش جدید اقتصادی دنیا سهم و نقش داشته باشد که بتواند در شقوق حمل‌ونقل و رسیدن به بازارها سهم داشته باشد.
وی با تأکید بر اینکه هرکسی در این مدار قرار بگیرد می‌تواند سهم ببرد و کسی هم که در این مسیر نباشد به‌سختی می‌تواند به حیات خود ادامه دهد، افزود: واقعیت آن است که حمل‌ونقل از قیمت‌تمام‌شده کالا حذف شدنی نیست.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با یادآوری اینکه اهمیت و قدرت دسترسی و ارتباطات بسیار مهم است، گفت: سال 94 یک سرمایه‌گذار بزرگ نفتی از آلمان به چابهار آمده بود. خیلی اصرار به انتقال کارخانه از آلمان به چابهار داشت. از این سرمایه‌گذار پرسیدم چرا چابهار را انتخاب کردید. در پاسخ نقشه جهان را به بنده نشان داد و بازارهای هدف خود را علامت‌گذاری کرده بود. سه بازار مهم آسیای میانه، روسیه و شرق اروپا. آفریقا و یکی هم آسیای شرقی در این نقشه مشخص‌شده بود.
کردی ادامه داد: این سرمایه‌گذار آلمانی گفت که بهینه‌ترین جا برای دسترسی به بازارهای هدف کجاست و بلافاصله جواب داد که چابهار بهترین نقطه برای دسترسی به بازارهای جهانی است.

وی یادآور شد: چابهار یک نقطه بهینه برای دسترسی به سه بازار بزرگ دنیاست. مشخص است در فضای رقابت آتی این نکته بسیار مهم است. این مسئله از چند بعد موردتوجه باشد؛ یکی اینکه درجایی برای تولید مستقر باشید و بتوانید محصول را وارد بازار کنید. از سوی دیگر به‌عنوان یک هاب، بارانداز و انبار بخواهیم کالا را درجایی مستقر کنیم چون ممکن است جابجایی خطوط تولید با این حجم سرمایه‌گذار چندان منطقی نباشد.
وی افزود: این‌ها دو دو تای ساده اقتصادی است که چرا چابهار یک مزیت است. در مناسبات اقتصادی منطقه نیز همه متوجه اهمیت چابهار هستند؛ چندی پیش در یک کنفرانس ویدئویی که روسیه، آذربایجان، هند و یک کشور از منطقه اوراسیا در آن حضور داشتند مهم‌ترین مسئله فعال کردن کریدور شمال-جنوب از مسیر چابهار بود.

وی تصریح کرد: 20 جولای 2020 (سه روز دیگر) کنفرانس دومی را روس‌ها برگزار می‌کنند که از ایران نیز برای حضور در آن دعوت کرده‌اند. موضوع این کنفرانس کریدور شمال-جنوب است و روس‌ها اصرار دارند که حتی در ایام کرونایی این کریدور را فعال کنند. قرقیزستان، قزاقستان، ترکمنستان، ازبکستان و تاجیکستان طی سال‌های اخیر به‌طور متوسط یک رشد پایدار 4 درصد به بالا رشد اقتصادی داشته‌اند. در اقتصاد این بدان معناست که اتفاقات بزرگی در این کشورها می‌افتد که باید در برنامه‌ریزی‌ها به این مسئله توجه ویژه شود.

آرشیو اخبار

سامانه پیامکی و ایمیل