جدیرترین اخبار :
  • افزایش پرواز های هفتگی فرودگاه چابهار
  • پزشکیان: قرار است از کارشناسان بین المللی برای مشورت دعوت کنیم، به شما اختیارات خواهیم داد
  • قانون اخذ مالیات ارزش‌افزوده در مناطق آزاد، اصلاح می‌شود/ اجرای مولدسازی دارایی‌های دولت با برنامه‌ریزی جدید/ مناطق آزاد را به دوران اوج خود می‌رسانیم
  • حضور مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در خبرگزاری فارس
  • ریگی: مطالعات کریدور ایران و افغانستان تکمیل شده است
نماینده مردم حوزه چابهار در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با چابهار تایمز:

پیش‌شرط توسعه سواحل مکران ،تاسیس شهر فرودگاهی مستقل در چابهار است

اقتصادی | تاریخ خبر : 99/07/18 | تعداد بازید :2035
معین‌الدین سعیدی گفت: چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور که در شاهراه شمال- جنوب و شرق- غرب واقع شده و به لحاظ ظرفیت‌های تجاری- ترانزیتی نزدیک‌ترین راه دسترسی به کشورهای محصور آسیای میانه است.

معین‌الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار، کنارک، قصرقند و نیک‌شهر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با چابهار تایمز در خصوص اهمیت چابهار و لزوم ایجاد شهر فرودگاهی گفت: چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور که در شاهراه شمال- جنوب و شرق- غرب واقع شده و به لحاظ ظرفیت‌های تجاری- ترانزیتی نزدیک‌ترین راه دسترسی به کشورهای محصور آسیای میانه است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد تن‌ماهیان کشور از سواحل چابهار صید میشود افزود: این منطقه به لحاظ شرایط اقلیمی و کشاورزی تنها نقطه کشور است که نباتات گرمسیری در آن کشت میشود به طوریکه به هندوستان کوچک معروف است از سوی دیگر ظرفیت‌های گردشگری خاصی که در این منطقه وجود دارد در مجموع سبب شده تا مقام معظم رهبری سواحل مکران را گنج پنهان تعبیر کنند، که بدون وجود شهر فرودگاهی ممکن نیست. چنانچه از ظرفیت‌های این منطقه استفاده بهینه داشته باشیم قطعا شاهد تاثیرات شگرف در اقتصاد منطقه خواهیم بود.

سعیدی تصریح کرد: با توجه به اینکه کل چابهار به عنوان منطقه آزاد تعریف شده تا سال گذشته مرز هوایی، زمینی و دریایی نداشته، طبق لایحه سال ۹۸ دولت و تصویب مجلس شورای اسلامی، مرز زمینی و دریایی چابهار با افزایش محدوده به میزان ۶۷ هزار هکتار تعریف شد ولی متاسفانه این منطقه کماکان از مرز هوایی برخوردار نیست.

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی به اهمیت وجود شهر فرودگاهی در این منطقه اشاره کرد و گفت: طبق مصوبه سازمان هواپیمایی کشور در خصوص تاسیس شهر فرودگاهی در چابهار، امیدواریم این طرح اجرایی شود، متاسفانه با مخالفت‌های زیادی با ایجاد این شهر فرودگاهی لجستیکی مواجه هستیم ولی با توجه به جایگاه ویژه چابهار و مسئولیت فراملی برای آن ، باید یک فرودگاه بین‌المللی در این منطقه ایجاد شود که میتواند نقش بسزایی در دور زدن بن‌بست‌های تحریمی داشته باشد.

وی در خصوص اختلافات موجود بر سر فرودگاه در منطقه آزاد چابهار گفت: با پیگیری‌های انجام شده و با دستور فرماندهی نیروی هوایی و پیگیری‌های استاندار و نمایندگان مردم و حضور معاون وزیر محترم راه و شهرسازی در این منطقه، پروازها از فرودگاه‌ فعلی مجددا از سر گرفته شد ولی موضوع فرودگاه جدید به ستاد کل نیروهای مسلح ارجاع شده است که با تشکیل کمیته‌ای متشکل از نیروی هوایی، ستاد کل نیروهای مسلح، منطقه آزاد چابهار و سازمان هواپیمایی کشوری بررسی‌های لازم برای تاسیس فرودگاه جدید آغاز گردید که کمیته مذکور وظیفه دارد این موضوع را که آیا ایجاد فرودگاه جدید با فرودگاه نظامی فعلی و ماموریت‌های نظامی مغایرتی دارد یا نه ، را بررسی کند.

سعیدی با تاکید بر اینکه موافق توسعه فرودگاه در فرودگاه نظامی چابهار نیستیم افزود: با توجه به ظرفیت‌های این منطقه یکی از الزامات و واجبات؛ ایجاد فرودگاه و البته شهر فرودگاهی مستقل در منطقه آزاد چابهار است. مکاتباتی با فرماندهی کل ستاد نیروهای مسلح در خصوص درخواست تاسیس شهر فرودگاهی را داشتیم. با توجه به اینکه نگاه كارشناسي مجلس به سمت شهر فرودگاهي چابهار نگاهي بسيار مثبت است مکاتبه دیگری با امضای ۱۰۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ستاد کل ارجاع کرده و منتظر تصمیم‌گیری در این‌باره هستیم امیدواریم که این تصمیم‌ منجر به ایجاد تاسیس شهر فرودگاهی در چابهار شود.

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: شهر فرودگاهي در واقع نياز دو دهه پيش چابهار بوده اما طي اين سال‌ها هر بار به دليلي اين پروژه به تعويق افتاده است این شهر فرودگاهی در بحث ترانزیت، صادرات مجدد کالا، مسافربری و گردشگری به ویژه برخورداری گردشگران خارجی از ظرفیت‌های منطقه آزاد چابهار حائز اهمیت است.

وی گفت: فرودگاه فعلی به خاطر ماهیت نظامی، نمی‌تواند پاسخگوی حجم بالای مسافر و کالا باشد. برای افزایش خدمات، تسهیلات گمرکی و ارزش افزوده برای صادرات نیازمند تأسیس شهرک فرودگاهی هستیم البته که ما میخواهیم فرودگاه نظامی هم تقویت شود اما برای افزایش خدمات، تسهیلات گمرکی و ارزش افزوده برای صادرات نیازمند تأسیس شهرک فرودگاهی در چابهار هستیم.

وی بیان کرد: در حال حاضر کشور چین سرمایه‌گذاری عمده‌ای در بندر گوادر پاکستان انجام می‌دهد، البته توسعه گوادر مشکلی برای توسعه بندر چابهار ایجاد نخواهد کرد ولی با توجه به آن حجم سرمایه‌گذاری در گوادر و از طرفی الزامات دیپلماتیک و توسعه روابط دوستانه، موضوع شهر فرودگاهی چابهار به عنوان پیش‌شرط توسعه سواحل مکران باید مورد توجه ویژه قرار گرفته و اجرایی شود.

وی اظهار کرد: حضور سرمایه‌گذاران افعانستان در چابهار موضوع جدیدی نیست ولی متاسفانه علیرغم اینکه تعداد سرمایه‌گذار در این منطقه بسیار زیاد است ولی حجم سرمایه‌گذاری کافی نیست و در شرایط فعلی آنچه که تا الان مشاهده کردیم، انتفاع اقتصادی در سطح محلی و ملی را آنگونه که شایسته باشد، شاهد نبودیم زیرا به خودی خود حضور سرمایه‌گذاران و برادران افغانستانی در این منطقه مشکلی را حل نخواهد کرد.

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی به ضرورت ارتقای شاخص های توسعه انسانی در منطقه مکران تاکید کرد و گفت: توسعه سواحل مکران در گرو توسعه انسان مکرانی است، منطقه آزاد چابهار با توجه به موقعیت استراتژیکی که دارد میتواند زمینه را برای حضور هرچه بیشتر کشورها به ویژه کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس فراهم کند ولی متاسفانه تحریم‌های ظالمانه نظام سلطه علیه ما، سبب محرومیت این منطقه از ظرفیت‌های بین‌المللی شده است.

سعیدی در پایان تاکید کرد: ضرورت دارد تقویت هرچه بیشتر فرودگاه نظامی کنارک با توجه به نقش بی بدیل نیروی هوایی در تامین امنیت مرزهای ایران اسلامی در دستور کار قرار گیرد لکن اكنون بعد از دو دهه تلاش، فرصتي فراهم شده تا سواحل مكران صاحب يك شهر فرودگاهي شوند كه مي‌تواند تمام نيازهاي پروازي، تجاري، ترانزيتي و حتي مباحث توسعه گردشگري را پاسخ گويد.

چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان در قلب مَكُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 كیلومتری جنوب زاهدان مركز استان سیستان و بلوچستان از سه شهر چابهار، پلان و نگور، سه بخش مركزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشكیل شده است.

آرشیو اخبار

سامانه پیامکی و ایمیل