به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل منطقه آزاد چابهار به نقل از فرینا، عبدالرحیم کردی در ارتباط با پیوستن بنادر شهیدبهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد چابهار بر اساس مصوبه شورای عالی مناطق آزاد، اظهار کرد: از سال ها قبل موضوع الحاق بنادر شهیدبهشتی و شهیدکلانتری به منطقه آزاد چابهار جهت برقرای پیوند آبی منطقه مطرح شده بود که خوشبختانه با تعامل به وجود آمده با وزارت راه و شهرسازی و سازمان بنادر و دریانوردی الحاق این دو بندر به منطقه آزاد چابهار نهایی شد و به تصویب شورای عالی مناطق آزاد رسید.
داشتن مرزهای قانونی؛ مهم ترین نیاز یک سرزمین
وی ادامه داد: اولین و مهم ترین نیاز یک سرزمین به ویژه مناطق آزاد داشتن مرزهای قانونی و رسمی که متاسفانه منطقه آزاد چابهار تا پیش از الحاق بنادر بهشتی و کلانتری از این ضرورت، بی بهره بوده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به اینکه الحاق بنادر شهیدبهشتی و شهیدکلانتری به منطقه آزاد چابهار فرآیندی برد-برد برای کشور و به ویژه سازمان بنادر و دریانوری و نیز منطقه آزاد چابهار است، عنوان کرد: این تصمیم موجبات استقرار سرمایه گذار، تسهیل امر تولید و تجارت و نیز افزایش حجم ترافیک کالا و کشتی را رقم خواهد زد.
بهره مندی بنادر بهشتی و کلانتری از تسری قوانین منطقه آزاد چابهار
کردی با بیان اینکه یک بندر برای ارائه مشوق های بیشتر در راستای افزایش حجم ترافیک کالا و کشتی نیازمند قانون و مقررات ویژه ای است، خاطرنشان کرد: بنادر شهیدبهشتی و شهیدکلانتری می توانند از تسری قوانین منطقه آزاد چابهار بهره مند شوند. به طور حتم اگر یک سرمایه گذار بداند که کالایش از طریق بندر به منطقه آزاد وارد شده و از مزایای مناطق آزاد بهره مند خواهد شد قطعا تمایل بیشتری جهت حضور و فعالیت در بندر پیدا می کند.
رفع تحمیل هزینه های دو برابری به تولیدکنندگان پس از الحاق
کردی، افزود: مقوله کاهش قیمت تمام شده کالا برای تولید کنندگان مسئله بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشت. تولیدکنندگانی که در مناطق آزاد فعالیت می کنند پیش از الحاق با هزینه دو برابری در بخش تخلیه و بارگیری و تشریفات گمرکی مواجه بودند و بعضا برخی تولیدکنندگان در منطقه آزاد چابهار محصولات خود را از طریق بندرعباس صادر می کردند، چراکه برای آن ها تفاوتی بین بندر شهید بهشتی در دو کیلومتری آن ها و بندرعباس در ۷۰۰ کیلومتری آن ها وجود نداشت و حتی به دلیل ترافیک کالا و وجود خط کشتیرانی در بندرعباس ترجیح می دادند محصول خود را از طریق این بندر صادر کنند.
روند صادرات از چابهار ارتقا می یابد
وی با اشاره به اینکه پس از پیوستن بنادر شهیدبهشتی و شهیدکلانتری به منطقه آزاد چابهار از این به بعد رویه متفاوتی در چابهار حاکم خواهد بود، اظهار کرد: با توجه به الحاق صورت گرفته، بنادر شهیدبهشتی و شهیدکلانتری در محدوده گمرکی نخواهند بود و خروج محصولات از این به بعد روند بهتری پیدا می کند و در نهایت با کاهش قیمت تمام شده کالا همراه خواهد بود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار مهم ترین مزیت این الحاق را کاهش قیمت تمام شده کالا در منطقه آزاد چابهار و افزایش حجم ترافیک کالا و کشتی در بنادر شهیدبهشتی و شهید کلانتری دانست.
کردی هم چنین در خصوص مسائل مدیریتی مربوط به بنادر بهشتی و کلانتری ، تصریح کرد: خوشبختانه توافقات لازم در ارتباط با مدیریت، حاکمیت، بهره برداری و قوانین و مقررات، بین سازمان بنادر و دریانوردی و منطقه آزاد صورت گرفته و در این رابطه وظایف سازمانی هر یک از این دو دستگاه مشخص است.
وی در پایان تاکید کرد: به لحاظ مدیریت و حاکمیت دو بندر شهیدبهشتی و شهیدکلانتری در اختیار سازمان بنادر و دریانوردی هستند و مهم ترین ماموریت سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان منطقه آزاد؛ جذب و ماندگاری سرمایه گذار، تسهیل گری در امر تولید و تجارت و نیز افزایش حجک ترافیک کالا و کشتی است و سازمان مناطقه آزاد و سازمان بنادر و دریانوردی در یک مسیر خدمت می کنند.