بندر چابهار با اتصال زمینی از طریق راه آهن به زنجیره بینالمللی و به «یک کمربند ـ یک جاده» متصل میشود. دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به اهمیت جایگاه طرح «یک کمربند ـ یک جاده» گفت: این کمربند اقتصادی «جاده ابریشم» و «راه ابریشم دریایی» در قرن 21 است.
ایجاد این کمربند در سال 2013 توسط چین مطرح شد و تمام منافع کشورهای آسیایی روی این محور قرار دارد. به گزارش روابط عمومی منطقه آزاد چابهار، اکبر ترکان افزود: با رفع محرومیتهای بینالمللی، «برجام» زمینههایی را برای تعامل و کار با دنیا فراهم کرده است. توسعه روابط حمل و نقلی با حوزههایی که چابهار بهصورت مستقیم با آن کار دارد در فضای پسابرجام در دستور کار قرار گرفته است. ترکان درباره فعالیت پاکستان در طراحی بندر گوادر در همجواری با چابهار گفت: ایران گوادر را رقیب نمیداند، بلکه این بندر «شریک» چابهار است.
ایران در این مشارکت به دنبال منافع خود است و چابهار در توسعه اقتصادی این منطقه با گوادر مشارکت میکند. مشاور رئیسجمهور در جمع مدیران اقتصادی سازمان منطقه آزاد چابهار تاکید کرد: چابهار باید به مرکز تولید محصولات کشاورزی شبه قارهای تبدیل شود؛ این منطقه میتواند نیاز آنچه که در بازارهای مرتبط با محصولات کشاورزی کشورهای همجوار چابهار وجود دارد را برطرف کند. وی خاطرنشان کرد: منطقه آزاد ارس نمونه بسیار خوب و موفقی از تولید محصولات ارگانیک و گلخانهای است که باید مد نظر مدیران چابهار با در نظر گرفتن کشت میوههای شبه قارهای قرار بگیرد.
در همین حال سعید عیسیزاده، معاون اقتصادی و سرمایهگذاری سازمان منطقه آزاد چابهار در نشست بررسی عملکرد 4 ماهه حوزه اقتصادی و بررسی میزان پیشرفت پروژههای سرمایهگذاری سازمان منطقه آزاد چابهار تاکید کرد: مذاکرات اولیه با سرمایهگذاران و شرکتهای سرمایهگذاری در حوزه تولید سنگهای ساختمانی با مشارکت سرمایهگذاران چینی، احداث شهرک مواد غذایی به مساحت 100 هکتار، ساخت گلخانه با همکاری کشور هلند، پرورش شترمرغ به مساحت 12 هکتار، شهرک تخصصی خرما و تولید لولههای عریض انجام شده است.
منبع: گروه بنگاههای روزنامه دنیای اقتصاد