به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل منطقه آزاد چابهار، عبدالرحیم کردی در گفت وگو با ایسنا افزود: چابهار کوتاه ترین و به صرفه ترین مسیر برای دسترسی افغانستان به آب ھای آزاد است و افغانستان درحال حاضر عمده واردات و صادرات خود را از بنادر عباس وکراچی در پاکستان انجام می دھد و این درحالی است که بندرچابھار در مقایسه با بندرعباس 90 کیلومتر و باکراچی 700 کیلومتر به مرکز افغانستان نزدیکتر است.
به گفته کردی برای آنکه تجار و صاحبان کالا چابهار را به عنوان مقصد و مبدا بار خود در نظربگیرند باید تخفیفات و یارانه هایی را ارائه داد چراکه درحال حاظر چابهار بندری گران قیمت برای حمل و نقل و ترانزیت کالاست.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: برای افزایش تمایل افغان ھا به استفاده از چابھار تخفیفات ویژه ای برای تجار افغانی در نظر گرفته شده است که تخفیف 50 درصدی سازمان بنادر برای حقوق و عوارض بندری، تخلیه و بارگیری و انبارداری و تخفیف 33 درصدی مابه تفاوت سوخت مصرفی کامیون های باربری افغانی نمونه ای از آن ھاست.
او اشاره ای هم به ارائه بسته ھای تشویقی به سایر صاحبان کالا کرد وگفت: ھزینه ھای انبار داری در منطقه آزاد چابھار بین یک تا سه ماه برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی رایگان است .
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار هم چنین راه اندازی خط منظم کشتیرانی در چابهار را برای جذب صاحبان کالا لازم داست و گفت: بنا به تفاھم نامه ای که سازمان منطقه آزاد چابھار با کشتیرانی جمھوری اسلامی ایران دارد خط منظم کشتیرانی بین چابھار و ھند(بندر کاندلا)ھر چھار روز یکبار به چابھار میآید .
کردی خاطرنشان کرد: برای تقویت خط های منظم کشتیرانی در مسیر چابهار رایزنی هایی با شرکت ها ازجمله ترنگ دریا برای راه اندازی خط های منظم کانتینری در مسیر های چین، عمان، امارات و قطر صورت گرفته است.