جدیرترین اخبار :
  • افزایش پرواز های هفتگی فرودگاه چابهار
  • پزشکیان: قرار است از کارشناسان بین المللی برای مشورت دعوت کنیم، به شما اختیارات خواهیم داد
  • قانون اخذ مالیات ارزش‌افزوده در مناطق آزاد، اصلاح می‌شود/ اجرای مولدسازی دارایی‌های دولت با برنامه‌ریزی جدید/ مناطق آزاد را به دوران اوج خود می‌رسانیم
  • حضور مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در خبرگزاری فارس
  • ریگی: مطالعات کریدور ایران و افغانستان تکمیل شده است

تکمیل راه آهن چابهار - سرخس زمینه ساز توسعه سیستان و بلوچستان

اقتصادی | تاریخ خبر : 97/08/05 | تعداد بازید :3176
تکمیل راه آهن چابهار- زاهدان - میلک - سرخس موجب تحول در اقتصاد و توسعه جنوب شرق کشور بویژه سیستان و بلوچستان می شود و نقش مهمی در جا بجایی کالا و رونق بندر شهید بهشتی چابهار دارد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل منطقه آزاد چابهار به نقل ایرنا، پروژه راه آهن چابهار- زاهدان -سرخس یکی از طرح های مهم ملی درحال اجرا در سیستان وبلوچستان است که تکمیل و راه اندازی آن تحولات چشمگیری در ارتباطات تجاری کشورهای مختلف و توسعه و پیشرفت استانهای جنوب شرق کشور ایجاد می کند.
خط ریلی چابهار - سرخس به صورت یک خطه و برای جابجایی کالا و مسافر در حال ساخت است.
این خط ریلی 90 درصد برای جابجایی کالا و حدود 10 درصد برای مسافر پیش بینی شده است.
مسیر اصلی این خط ریلی از چابهار به زاهدان به طول ٦١٠ کیلومتر سال 1389 کلنگ زنی شد اما از سال 1392 به طور جدی درحال اجراست.
این خط ریلی از دروازه شرقی اسکله شهید بهشتی چابهار آغاز و با عبور از شهرستانهای کنارک، نیکشهر، ایرانشهر و خاش در نهایت به زاهدان متصل می شود و پس از آن برای ارتباط با کشورهای آسیای میانه به سرخس متصل می شود.
از اهداف اصلی این خط ایجاد کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر تجاری، ترانزیتی، اقتصادی و گردشگری چابهار به شبکه ریلی کشور و کشورهای آسیای میانه، کمک به توسعه سواحل مکران، ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی سیستان و بلوچستان و اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد است.
راه ‌آهن چابهار- زاهدان- میلک - سرخس به عنوان اصلی ‌ترین اولویت زیرساختی شرق کشور علاوه بر کسب منافع ملی حاصل از درآمد‌های ترانزیتی، تاثیر مستقیمی بر اشتغالزایی و پیشرفت اقتصادی این نقطه از ایران اسلامی خواهد داشت.
ایجاد زیرساخت ریلی سبب می ‌شود تا دسترسی به معادن و بهره برداری از آن‌ها مقرون به صرفه شود و از این طریق مقدمات لازم برای سرمایه گذاری برای فعالسازی ظرفیت معادن غنی شرق کشور فراهم شود.
نماینده شرکت حمل و نقل و زیرساخت وزارت راه و شهرسازی در پروژه راه آهن چابهار- زاهدان به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این پروژه در هشت قطعه و با مبلغ اولیه ٢ هزار و ٤١ میلیارد تومان در حال اجراست.
احمد نوذری افزود: خط ریلی چابهار - زاهدان - میلک - سرخس در مجموع هزار و 640 کیلومتر است که 610 کیلومتر از چابهار - زاهدان و با احتساب خطوط فرعی 730 کیلومتر حدودا 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی گفت: در این پروژه 33 ایستگاه 900 تا هزار و 700 متر مسافری و باربری، 132 دستگاه پل بزرگ وکوچک با مجموع 10 هزار و 864 متر و 32 تونل با 13 هزار و750 متر پیش بینی شده است.
نماینده شرکت حمل و نقل و زیرساخت وزارت راه در پروژه راه آهن چابهار- زاهدان ادامه داد هم اینک برای پیشرفت حدود 40 درصدی این خط ریلی هزار و 150 میلیارد تومان هزینه شده و برای تکمیل آن بیش از چهار هزار میلیارد تومان دیگر نیاز است.
وی بیان کرد: براساس پیش بینی ها تا سال 1400 خط ریلی از چابهار تا زاهدان تکمیل و به بهره برداری می رسد.
نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: پروژه راه آهن از طرح های ملی در حال اجراست که می تواند نقش مهمی در تحول اقتصادی سیستان و بلوچستان بویژه بندر بزرگ چابهار داشته باشد.
عبدالغفور ایران نژاد با قدردانی از تلاش دولت برای توسعه و آبادانی چابهار خاطرنشان کرد: تکمیل خط آهن چابهار- زاهدان- میلک - سرخس سبب ساخت حدود هزار کیلومتر بزرگراه و آزاد راه، ساخت فرودگاه بین المللی چابهار و نیکشهر، راه اندازی خطوط مسافری دریایی با کشورهای همجوار مرزهای آبی حمل و نقل کالا و مسافر در جنوب سیستان و بلوچستان می شود.
وی ادامه داد: ساخت حداقل 20 مجتمع خدمات رفاهی شامل رستوران، نمازخانه، جایگاه سوخت و سوپر مارکت در محدوده راههای مواصلاتی شهرستان های چابهار، نیکشهر، قصرقند و کنارک می تواند خدمات بزرگی به مسافران و گردشگران ارائه کند.
نماینده مردم شهرستان های چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی گفت: پروژه راه آهن چابهار- زاهدان برای بیش از 2 هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است و در آینده نقش مهمی در جابجایی کالا و مسافر دارد.
وی پیش بینی حداقل 30 جایگاه سوخت برای خدمات دهی به کامیون های باری بندرشهید بهشتی چابهار در طول مسیر چابهار- زاهدان را خواستار شد و افزود: هم اینک بندر شهید بهشتی با سرمایه گذاری بیش از یک میلیارد دلار حتی یک جایگاه سوخت برای کامیون ها ندارد.
سرپرست معاونت هماهنگی و امورعمرانی فرمانداری شهرستان ویژه چابهار نیز اظهار داشت: تکمیل طرح های توسعه ای نظیر راه آهن به توسعه حمل و نقل کمک شایانی می کند و جایگاه بندرشهید بهشتی را در حمل کالا به داخل کشور ارتقا می دهد.
عادل عفتی افزود: چابهار نقش ملی و بین المللی در توسعه سیستان و بلوچستان دارد و ارتباط این منطقه با آب های آزاد زمینه توسعه را برای هر صنعتی فراهم می کند.
وی ادامه داد: چابهار در آینده قطب تجارت و ترانزیت منطقه خواهد شد و باید هر چه سریعتر زیرساخت های آن در زمینه حمل و نقل فراهم شود.

آرشیو اخبار

سامانه پیامکی و ایمیل