به گزارش روابط عمومی وامور بین الملل منطقه آزاد چابهار معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی کشور در حاشیه این نشست به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اپراتوری شرکت هندی در بندر چابهار به مدت یک و نیم سال موقت و پس از آن به مدت 10 سال خواهد بود.
محمد علی حسن زاده گفت: تخلیه و بارگیری، تامین تجهیزات و بازاریابی بخشی از ماموریت شرکت اپراتوری IPGL در بندر چابهار خواهد بود.
وی با اشاره به اهمیت اجرایی شدن توافقنامه موسوم به چابهار افزود: توافقنامه چابهار در مجلس سه کشور ایران، هند و افغانستان به تصویب رسیده و بخشی از قانون این کشور ها به شمار می آید.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: دفتر شرکت IPGL همزمان با نخستین نشست کمیته پیگیری اجرایی سازی موافقتنامه چابهار در محل بندر شهید بهشتی راه اندازی و افتتاح شده است تا بتواند امورات را مدیریت کند.
وی بیان کرد: توافقنامه چابهار موجب تسهیل ترانزیت کالاها بین کشورهای هند و افغانستان می شود و نقش مهمی در توسعه اقتصادی منطقه دارد.
حسن زاده تصریح کرد: به دنبال توسعه بندر چابهار و رونق تجارت و ترانزیت هستیم تا این بندر به مدل موفقی در زنجیره حمل و تامین کالاها تبدیل شود.
وی گفت: چابهار بیشترین مشوق های تعرفه خدمات بندری و دریایی را در بین بنادر منطقه دریای عمان و خلیج فارس دارد و این منطقه راهبردی بهترین نقطه برای ترانزیت و تجارت کالا بین کشورهای هند، افغانستان و سایر کشورهای منطقه بویژه کشورهای CIS است.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: انتخاب مسیر برای انتقال کالا، برنامه ریزی برای بازاریابی، چگونگی جذب تجار و سرمایه گذاران، نشان دادن فرصت و ظرفیت های موجود برای استفاده از بندر چابهار در زنجیره تامین، از مهمترین مسائل مورد بحث در نشست کمیته پیگیری اجرایی سازی موافقتنامه چابهار است.
وی افزود: تسهیل تجارت، نقش اپراتورها، گمرک و همچنین انبار کالا و تبادل اطلاعات از دیگر مباحث مطرح شده در نشست کمیته کارشناسی توافق نامه چابهار است.
هیات اقتصادی و سیاسی کشورهای هند، افغانستان و ایران از قسمت های مختلف بندر شهید بهشتی، تجهیزات و فرصت های سرمایه گذاری، تجاری و ترانزیتی بندر چابهار دیدن کردند.