به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل منطقه آزاد چابهار به نقل از روزنامه ایران در چند روز گذشته هند هفته دریایی خود در سال 2021 را برگزار کرد، با توجه به اهمیت چابهار برای هند، یک روز از هفته دریایی هند «روز چابهار» نامگذاری شد تا در این روز وزرای کشورهای مختلف بهرهمند از ترانزیت بار در چابهار، در مورد اهمیت توسعه این بندر اظهار نظر کنند.
محمد راستاد، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادرو دریانوردی، در خصوص حضور هند در توسعه چابهار گفت:مهمترین قرارداد با هند، راهبری پایانه بندرشهید بهشتی چابهار است که قراداد آن در قالب برنامه 10 ساله و بهصورت قرارداد BOT است.
راستاد با اشاره به با تعهد 85میلیون دلاری سرمایهگذاری تجهیزات اپراتور هندی، در چابهار گفت: بخش اول تجهیزات شامل دو دستگاه جرثقیل ساحلی بوده که یکماه پیش وارد بندر شد و به بهرهبرداری رسید.بخش دوم تجهیزات که در تعهد طرف هندی است در چند روز آینده وارد بندر می شود.
راستاد برقراری تفاهمنامه ترانزیتی 3جانبه بین ایران، هند و افغانستان را که به «تفاهمنامه چابهار» موسوم است بستر دیگر همکاری 3جانبه نام بردو گفت:در اجلاس دریایی 2021، هند یک روز را به روز چابهار اختصاص داده بود و این مراسم بهصورت همایش ویدئو کنفرانسی برگزار شد.وزرای کشورهای مختلف در روز چابهار حضور داشتند.
بهگفته راستاد کل سرمایهگذاری که در چابهار انجام شده تا چابهار به این مرحله رسیده است و سازمان بنادر متولی آن است، در مجموع یک میلیارد دلار است.این هزینهها شامل توسعه اماکن و زیرساختهای بندری در حدود ۳۷۰ میلیون دلار، سرمایهگذاری شرکتهای خصوصی معادل ۱۰۰ میلیون دلار، تأمین تجهیزات بندری بیش از ۴۳ میلیون دلار، تأمین تجهیزات استراتژیک دریایی و ارائه خدمات دریایی حدود ۴۱۳ میلیون دلار و ساخت و ساز محوطههای بندری به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار بوده است. در فاز یک از ظرفیت یک میلیون تن در چابهار به 8.5 میلیون تن رسیدیم. برنامه این است که در قالب فاز دو توسعه، ظرفیت چابهار به 33 میلیون تن برسد.
معاون وزیر راه وشهرسازی افزود: هند علاوه بر سرمایهگذاری برای تجهیز پایانه شهید بهشتی، اپراتوری را در قالب برنامه 10 ساله بر عهده دارد و طبعاً اپراتور بینالمللی هند در جذب کالا و مخصوصاً ترانزیت بین ایران و افغانستان برای افزایش فعالیت بندر چابهار خیلی مفید خواهد بود. چون ایران یکی از اعضای کریدور شمال-جنوب است، بنادر و پایانههای مرزی در مسیر شمال -جنوب حلقههایی از زنجیره کریدور شمال-جنوب تلقی می شوند و چابهار هم عملاً بخشی از کریدور شمال-جنوب است.
از دیگر پروژههایی که نقش راهبردی در تسریع توسعه چابهار دارد، راهآهن چابهار-زاهدان است. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به روند ساخت این خط آهن گفت: از نظر اجرایی، راهآهن چابهار -زاهدان با تزریق منابع از محل صندوق توسعه ملی، روند پیشرفت فیزیکی خوبی دارد و انتظار داریم در سال آتی بخش مهمی از راهآهن چابهار -زاهدان به بهرهبرداری برسد.
او همچنین به برنامههای تحول توسعه بنادر و پایانههای بندر در کشور اشاره کرد و گفت: در بندر شهید رجایی مهمترین پروژه طرح توسعه پایانه کانتینری است و انتظار داریم تا خرداد 1400 بخش عمدهای از پایانه تکمیل و به بهرهبرداری برسد. این بخش قابلیت پذیرش کشتیهای تا 18 هزار و 400 تی ای یو کانتینری را خواهد داشت. اسکله نفتی بندر شهید رجایی نیز تا خرداد به بهرهبرداری می رسد که ظرفیت بندر هم در تخلیه و بارگیری کانتینر و هم فرآوردههای نفتی را تا بخش قابل توجهی افزایش می دهد.
او برنامه دیگر را تسهیل تردد کامیونها بین پایانههای حملونقل بنادر نام برد و گفت: اقدامات خوبی با هماهنگی بین دستگاههای مختلف از جمله سازمان بنادر، سازمان راهداری و پایانههای حمل و نقلی انجام شده که در بندر شهید رجایی در اولین مرحله، شرایطی ایجاد شده تا از نظر نظم، مدیریت و برنامهریزی مناسب تردد کامیونها به بندر تحول قابل توجهی ایجاد شود. این روند به تمام بنادر تجاری تأمین داده خواهد شد.
راستاد با اشاره به سال پایانی دولت ارزیابی اقدامات انجام شده در بنادر را جلوتر از برنامه توسعه دانست و گفت: از نظر اهداف کمی که برای توسعه بنادر پیشبینی شده بود، توانستیم دستاوردهای خوبی داشته باشیم و تقریباً تمام اهداف کمی محقق شده است. بنا بود در سالجاری به 246 تن ظرفیت در بنار برسیم که عملاً این ظرفیت محقق شده است. به این ترتیب ظرفیت بنادر تجاری تا پایان سال آینده به 285 میلیون تن می رسد که با پروژههایی که تا قبل از نیمه سال آینده به بهرهبرداری میرسد، به این ظرفیت پیشبینی شده در برنامه میرسیم.
وی افزود: از نظر جذب سرمایهگذاری بخش خصوصی، تقریباً از مجموع 16 هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری در برنامه بالغ بر 13 هزار میلیارد تومان مربوط به سال 92 به بعد و عمدتاً از سال 94 تا کنون است. ارزش روز این سرمایه گذاریها 100هزار میلیارد تومان است. از نظر ارتقای ظرفیت بنادر جذب سرمایه بخش خصوصی و در همه شاخصهای مربوط به توسعه بنادر توانستیم دستاوردهای بسیار خوب و حتی بیشتر از اهداف کمی پیشبینی شده در برنامه را بهدست آوریم.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر تمام بنادر ایران توسط اپراتورهای خصوصی راهبری میشوند.
مدیرعامل سازمان بنادر با اشاره به سرمایهگذاریهای قابل توجه بخش خصوصی در بنادر ایران، اضافه کرد: این سرمایهگذاریها نه تنها در زمینه تأمین تجهیزات بنادر، بلکه در زمینه احداث روبناهای بندری همچون انبارهای نگهداری کالا اعم از سرپوشیده و روباز، سیلوهای نگهداری غلات، مخازن نگهداری مواد فله مایع، کارخانجات تولیدی و ارزش افزودهای، خدمات لجستیکی و پشتیبانی بنادر است. در همین راستا در حال حاضر بیشتر از ۳۳۰ قرارداد سرمایهگذاری و توسعهای توسط سازمان بنادر و دریانوردی ایران با بخش خصوصی منعقد شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی یکی از مصادیق حضور بخش خصوصی در بنادر ایران را سرمایهگذاری و اپراتوری شرکت IPGL هندوستان در بندر چابهار عنوان کرد و اظهار داشت: در قالب این قرارداد که بهصورت BOT و 10 ساله است، اپراتور هندی ۸۵ میلیون دلار برای تأمین تجهیزات بندری چابهار سرمایهگذاری میکند.
مدیرعامل سازمان بنادر همچنین با اشاره به بهرهبرداری از طرحهای جدید بندری در استان بوشهر و هرمزگان گفت: 27 پروژه بندری در این دو استان ساحلی به بهرهبرداری رسید. منابع اختصاص داده شده به این طرحهای توسعهای بالغ بر هزار و 60 میلیارد تومان به ارزش روز است و برآورد ما جذب 1400 نفر اشتغال مستقیم در این طرحها است. این سرمایه گذاریها توسط بخش دولتی و خصوصی انجام شده است.
راستاد گفت: بهرهبرداری از پایانه لجستیک کالا و کانتینر و مخازن نگهداری فرآوردههای نفتی، تعمیرات اساسی خط ۵ ریلی بندر شهید رجایی، بهرهبرداری از پروژه دیسپاچینگ برق مجتمع بندری شهید رجایی، پایانه ترانزیتی و صادراتی و پایانه کالای خطرناک از پروژهها، کانال هدایت آبهای سطحی ورودی شرقی و سامانه مانیتورینگ دوربینهای مدار بسته یگان حفاظت از طرحهایی است در این دو استان به بهرهبرداری رسید. بهرهبرداری از چندین فروند اسکله گردشگری در بنادر و جزایر هرمزگان و همچنین بهرهبرداری از یک دستگاه ایکس ری در جزیره ابوموسی بخش دیگری از این طرحها است.
از نظر جذب سرمایهگذاری بخش خصوصی، تقریباً از مجموع 16 هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری در برنامه بالغ بر 13 هزار میلیارد تومان مربوط به سال 92 به بعد و عمدتاً از سال 94 تا کنون است. ارزش روز این سرمایه گذاریها 100 هزار میلیارد تومان است. از نظر ارتقای ظرفیت بنادر جذب سرمایه بخش خصوصی و در همه شاخصهای مربوط به توسعه بنادر توانستیم دستاوردهای بسیار خوب و حتی بیشتر از اهداف کمی پیشبینی شده در برنامه را بهدست آوریم