جدیرترین اخبار :
  • حضور مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در خبرگزاری فارس
  • ریگی: مطالعات کریدور ایران و افغانستان تکمیل شده است
  • نشست حمیرا ریگی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با هیأت راه آهن افغانستان
  • تحکيم و توسعه روابط اقتصادی پایدار
  • دستور پزشکیان به رئیس سازمان برنامه و بودجه؛ اولویت‌های دولت تعیین شد

احتمال الحاق یک بندر به منطقه آزاد چابهار

اقتصادی | تاریخ خبر : 96/12/22 | تعداد بازید :2632
برای توسعه منطقه آزاد چابهار با سازمان بنادر درحال انجام توافقی هستیم تا قوانین منطقه آزاد به بندر شهیدرجایی و شهیدبهشتی نیز گسترش یابد.

عبدالرحیم کردی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در نشست خبری با خبرنگاران با اعلام این مطلب گفت: این طرح با توجه به طرح توسعه مناطق آزاد باید در دولت نهایی شود.

وی افزود: همزمان، طرح الحاق بندر شهیدبهشتی به منطقه آزاد چابهار در شورای‌عالی مناطق آزاد درحال تدوین بوده و توافقات ابتدایی بین ما و سازمان بنادر درحال انجام است تا به محض ارائه، مراحل تصویب این طرح در مجلس انجام شود.

وی در مورد سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد چابهار گفت: در سال‌جاری ۹۰۰ درخواست سرمایه‌گذاری ثبت شد که ۳۱۶ مورد آن در کمیسیون اقتصادی مصوب شده و از این تعداد، ۴۶ طرح به مرحله قرارداد رسیده که ارزش سرمایه‌گذاری اظهار شده آنها بالغ بر ۴۲ هزار و ۸۱۷ میلیارد ریال است و پیش‌بینی اشتغال‌زایی این طرح ها بیش از ۳۱۷۰ نفر خواهد بود. همچنین به‌دلیل راه‌اندازی و آغاز به کار بندر شهیدبهشتی در سال ۹۶، در حوزه صادرات مجدد، شاهد رشد ۱۳۳ درصدی در منطقه آزاد چابهار بودیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار به راه‌اندازی اولین پرتال سرمایه‌گذاری در منطقه اشاره کرد و افزود: توانستیم مدت زمان لازم برای ثبت شرکت‌ها را در منطقه آزاد چابهار از حدود یک ماه به دو روز کاهش دهیم که این موضوع برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و ما توانستیم به تسهیل شرایط کسب‌وکار با سرعت در صدور مجوزها نزدیک شویم. وی تاکید کرد: یکی از مباحث موردتوجه منطقه آزاد چابهار توجه به تولید است و اکنون ۱۱۷ واحد فعال تولیدی در منطقه داریم که در سال ۹۶ واردات مواد اولیه آنها ۶ برابر شده است. همچنین قراردادهای بسته شده برای آغاز به‌کار واحدهای جدید اثرات بسیار بالایی در حجم تولید و نیز اشتغال‌زایی منطقه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه فعال‌سازی صنایع فولاد و پتروشیمی در چابهار به‌عنوان نقش این منطقه در اقتصاد ملی دیده شده، ادامه داد: یکی از ماموریت‌هایی که دنبال می‌شود اتصال قوی این صنایع به اقتصاد محلی است که اکنون وجود ندارد و برای این امر آموزش جوامع محلی برای حضور در این صنایع انجام شده و هدف‌گذاری هزار نفری برای تربیت نیروی کار ماهر تدوین شده که ۸۰۰ نفر آن تاکنون نهایی شده است.

کردی افزود: همچنین تلاش داریم تا صنایع کوچک که امکان اشتغال‌زایی بالایی دارند در زنجیره پایین‌دستی این صنایع راه‌اندازی شوند و امسال ۲۶ واحد در صنایع پایین‌دستی پتروشیمی و ۲ واحد در فولاد مستقر شده‌اند که یک واحد فولاد راه‌اندازی شده و واحد دوم درحال ساخت است، ضمن اینکه با تاکید بر مزیت‌های منطقه از جمله شیلات، مطالعات اولیه برای راه‌اندازی شهرک شیلات شامل زنجیره‌ای از امکانات صید تا مرحله فرآوری و عرضه به بازار انجام شده که بستر سرمایه‌گذاری در این بخش فراهم شده است.

وی درخصوص توسعه گردشگری در منطقه آزاد چابهار گفت: امسال برای احداث ۵ هتل در منطقه آزاد چابهار قرارداد سرمایه‌گذاری منعقد کردیم که ۴ هتل عملیات اجرایی خود را آغاز کرده‌اند. همچنین ۲ پارک بزرگ در سال ۹۶ در منطقه طراحی شده و در سال ۹۷ اجرای آنها آغاز می‌شود. این درحالی است که بازسازی روستای تاریخی تیس در سال ۹۶ با مشارکت جوامع محلی و با حمایت سازمان منطقه آزاد چابهار با رویکرد گردشگری آغاز شده است.

همچنین سازمان منطقه آزاد چابهار برای حمایت از صنایع‌دستی و هنرمندان این هنر ـ صنعت دست به‌کار شده و خود را موظف به اجرای برنامه‌های حمایتی در این حوزه می‌داند که به‌خصوص برای بازاریابی و فروش محصولات صنایع‌دستی تعهد به خرید یک هزار قطعه صنایع‌دستی را به ۵ تعاونی این حوزه داده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در ادامه با بیان اینکه سال ۹۷ سال شکوفایی تولید در چابهار خواهد بود، گفت: بیش از ۸۰ میلیارد تومان پروژه برای تامین زیرساخت‌ها در سال ۹۷ در نظر گرفته شده است. وی در ادامه با اشاره به افتتاح بندر شهیدبهشتی در سال‌جاری که با مشارکت هندی‌ها و ظرفیت ۵/ ۸ میلیون تن در فاز اول شروع به کار کرده است، گفت:‌ این کار مبتنی بر ماموریت و رسالت منطقه در حمل‌ونقل ترانزیتی منطقه چابهار صورت پذیرفت.

وی با تاکید بر اینکه چابهار پیونددهنده و حلقه لجستیک محور ترانزیت شرق است، افزود: هدف‌گذاری اصلی ما فعال شدن ترانزیت محور شرق است و بر این اساس ۸۰۰ میلیون دلار فاینانس وزارت راه برای خط راه‌آهن چابهار نهایی شده که این موضوع آرایش جدید باری در منطقه چابهار ایجاد می‌کند که در راستای سیاست‌ها و اهداف است و این منطقه به لحاظ جغرافیایی برای ذی‌نفعان جذابیت دارد.

روزنامه دنیای اقتصاد

آرشیو اخبار

سامانه پیامکی و ایمیل