جدیرترین اخبار :
  • جهش تولید در مناطق آزاد نیازمند رفع موانع حقوقی و اجرایی است
  • یکی از فرصت ها برای تحقق شعار سال، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هستند
  • علاقه‌مندی تاجیکستان برای سرمایه‌گذاری لجستیکی در چابهار
  • سفر معاون وزیر حمل‌ونقل تاجیکستان به چابهار به منظور گسترش مراودات اقتصادی
  • رسیدگی به امور سرمایه‌گذاران و فعالین اقتصادی خارجی منطقه آزاد چابهار
در نخستین روز دهه مبارک فجر؛

عملیات اجرایی ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان طرح زیربنایی در چابهار آغاز شد

اخبار سازمان | تاریخ خبر : 0/11/13 | تعداد بازید :1425
در نخستین روز از دهه مبارک فجر عملیات اجرایی ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان طرح زیربنایی با حضور ماموستا عبدالسلام کریمی مشاور رییس جمهور در امور اقوام و مذاهب، حسین مدرس خیابانی استاندار سیستان و بلوچستان و نصرالله ابراهیمی مسوول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار آغاز شد.

علیرضا منیری مدیرعامل شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران در این آیین اظهار داشت: عملیات اجرایی آب شیرین‌کن ۴۰ هزار متر مکعبی با سرمایه‌گذاری یکهزار و ۳۰۰ میلیارد تومان شروع شده است طی مدت زمان ۲۴ ماه به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گفته وی، این طرح به عنوان بزرگ‌ترین آب‌شیرین‌کن حوزه سواحل مکران (تاکنون) توسط شرکت پتروشیمی مکران اجرا و احداث می‌شود.

مدیرعامل شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران همچنین به طرح آبگیر مکُران که عملیات اجرایی آن در روزهای آتی آغاز می‌شود اشاره کرد و گفت: این طرح نیز با ظرفیت ۵۶۰ هزار متر مکعب آبگیری در روز است که به نوع خودش در حوزه دریای عمان (حوزه ایران) جزور بزرگترین طرح‌های منطقه به شمار می‌رود و در فاز نخست، ۴۰ هزار متر مکعب آب صنعتی تولید می‌شود و ۱۴۰ هزار متر مکعب آب شور را در اختیار آب‌شیرین‌کن‌های منطقه قرار می‌دهیم که قابل استفاده برای تامین ۷۰ هزار مترمکعب آب شیرین قابل آشامیدن منطقه خواهد بود.

وی افزود: آمادگی این را داریم که در تولید آب شیرین هم سرمایه‌گذاری کنیم اما زیرساخت لازم برای برداشت ۵۶۰ هزار مترمکعب آب شور از دریا و همینطور خط انتقال ۲۳۰ لیلو ولت برق از نیروگاه چابهار که به کنار دریای عمان می‌آید این ظرفیت را دارد که در اختیار سرمایه‌گذاران دیگر هم قرار گیرد و یک زیرساخت مفید برای تولید آب صنعتی و آب شیرین محسوب می‌شود.

منیری ابیانه افزود: رقم سرمایه‌گذاری هم صرفا در بخش آب شیرین‌کن اتفاق می‌افتد برای همین فاز حدود ۴۳ میلیون یورو است و رقم نهایی سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاری حدود ۲۵۰ میلیون یورو خواهد بود.

عملیات اجرایی خط انتقال برق

رضا صدری مدیرعامل شرکت آب‌نیروی مکران نیز گفت: پروژه پست اتصال به شبکه حمل درواقع بزرگترین پست در نوع خود در جنوب شرق کشور بوده و امکان تبادل برق بین نیروگاه چابهار و شبکه برق سراسری ایجاد می‌کند. در مواقعی که حبس انرژی در شبکه داریم و مصرف شبکه از تولید کمتر است، برق لازم را از شبکه دریافت خواهیم کرد و آن سرمایه‌گذاری‌هایی که بالقوه بودند را بالفعل خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در فصل گرم سال و مواقعی که شبکه به برق نیاز داشته باشد این امکان فراهم می‌شود که کسری برق را به شبکه بدهیم.

صدری تصریح کرد: این پست ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری اولیه دارد و درنهایت حدود ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه خواهد داشت توسط پتروشیمی نگین مکُران احداث می‌شود و به برق منطقه‌ای استان هبه خواهد شد و این شبکه برای توزیع برق در پیکره هشتم چابهار مورد استفاده قرار خواهد گرفت. فولاد و صنایع بزرگ دیگر در آن منطقه از مزایای این طرح بهره‌مند می‌شوند.

منبع:ایرنا

آرشیو اخبار

سامانه پیامکی و ایمیل